Bohemica Olomucensia 2019, 11(1):10-133 | DOI: 10.5507/bo.2019.002

České drama za protektorátu

Pavel Janoušek
Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., Na Florenci 1420/3, 110 00 Praha 1

Keywords: poetics of drama, allegorical drama, historical drama

Czech drama during the protectorate

This text is a draft of a chapter from the upcoming publication History of Czech literature in Protectorate of Bohemia and Moravia, prepared by the collective of authors under the leading of Pavel Janoušek a funded by the grant project GA ČR 18-14478S. Shortened and modified versions of already published studies "Alegorie o moru, hříchu, společnosti, duši, trestu a oběti" (in Pavel Janoušek: ... a další studie, Academia 2018) a "Hry o požáru" are part of this text, too. The author of the subchapter about František Zavřel is Eduard Burget.

Published: March 1, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janoušek, P. (2019). Czech drama during the protectorate. Bohemica Olomucensia11(1), 10-133. doi: 10.5507/bo.2019.002
Download citation

References

  1. ANKETA D 39. (1939). "Anketa D 39" o dramatizaci, Program D 39 4, č. 3, s. 84-96
  2. [anonym]. (1941). "Zápas o "Valdštýna", Národní výzva 8, č. 5, s. 51
  3. BARÉNYI, Olga. (1944). Zámek Miyajima (Praha: Českomoravský kompas)
  4. BRDEČKA, Jiří. (1944). [19--] Limonádový Joe: Zabijácká suita. Parodistická montáž takměř veselá na Morzakory ale i jinak (Praha: Universum), přetištěno in Limonádový Joe: Zabijácká suita (Praha: Artur 2004)
  5. BURIAN, Emil František. (1939). "Tři otázky k programu D 41", Program D 41 6, č. 2, s. 35
  6. BURIAN, Emil František. (1940). Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama! (Praha: Kruh přátel D 41)
  7. BUZKOVÁ, Pavla. (1939). "Divadlo dnes: Prosloveno v kursu Pražského okrsku", České divadlo 22, č. 5-10, s. 41-42, 52-53, 63-64, 72-74, 86-87, 97-98
  8. DRDA, Jan. (1941). Jakož i my odpouštíme: Hra o třech jednáních (Praha: Českomoravský Kompas)
  9. FALTIS, Dalibor C. (1940). [19--] Strašidlo canterwillské. Citováno podle dochovaného strojopisu Duch lorda Simona, knihovna Divadelního ústavu - Institutu umění, sign. P 6483
  10. FREYTAG, Gustav. (1944). Technika dramatu, překlad Jaroslav Žert (Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol) [1863]
  11. GÖTZ, František. (1937). Dramaturgický posudek Zavřelovy hry Nietzsche, Archiv Národního divadla v Praze, osobní složka Františka Zavřela, sign. K - 1230 - P
  12. GRMELA, Jan. [19--]. Hřích mládí (agentážní tisk, Praha: Universum)
  13. GRMELA, Jan. (1944a). Klec ze zlata: Komedie o třech dějstvích (Praha: M. Švejdová, dříve F. Švejda)
  14. GRMELA, Jan. (1944b). Velká cena: Hra (Praha: Českomoravský Kompas)
  15. HLÁVKA, Miloš. (1941a). Benátská maškaráda: Komedie podle Goldoniho (Praha: Fr. Švejda)
  16. HLÁVKA, Miloš. (1941b). Lektorský posudek ze dne 8. 3. 1941, Archiv Národního divadla v Praze, složka Č 90a - Caesar
  17. HLÁVKA, Miloš. (1944a). Kavalír páně: Drama (Praha: Českomoravský Kompas)
  18. HLÁVKA, Miloš. (1944b). Vdova Liška: Hudební veselohra. Na námět Carla Goldoniho napsal Miloš Hlávka (Praha: Marie Švejdová)
  19. HOFFMEISTER, Adolf. (1964). "Nezvalova Manon"; Vítězslav Nezval: Manon Lescaut (Praha: Československý spisovatel)
  20. HONZL, Jindřich. (1941). Román lásky a cti (Praha: Fr. Borový)
  21. HONZL, Jindřich. (1964). Divadélko pro 99 (Praha: Orbis)
  22. KOŽÍK, František. (1943). Meluzina: Dramatická balada (Praha: Českomoravský Kompas)
  23. KRŠKA, Václav. (1940). Šrámek, Fráňa. Stříbrný vítr (Písek: Prácheňská scéna při Všestudentském spolku Jihočeští Akademici)
  24. KRÝSA, Vendelín Josef. (1942). "'Caesar' zvítězil", Arijský boj 3, č. 46, 21. 11., s. 4
  25. MAREK, Václav Alexis. (1942). "Český Caesar", Přítomnost 17, č. 3, s. 47
  26. MORAVEC, Emanuel. (1942). "Dopis Emanuela Moravce Františku Zavřelovi z 16. srpna 1942"; přetištěno in Burget, Eduard: Dramatik na pranýři. Podivný osud spisovatele Františka Zavřela (Praha: Academia 2017), s. 365-366
  27. MÜHLSTEIN, Bohumil. (1940). "Vzhůru nohama", Naše zprávy 2, 3. 1.
  28. MUKAŘOVSKÝ, Jan. (1940). "Dialog a monolog", Listy filologické 67, č. 3/4, s. 156
  29. OLMR, Jiří. (1943). Nocí poraněn: Lyrická hra (Praha: Česká akademie věd a umění)
  30. PACHMAYER, Julius. (1941). "Veroniky nebo kati? Přemíra zbojníků v českém dramatu a literatuře", Vlajka 11, 19. 11.
  31. PIVEC, Jan. (1985). Thespidova kára Jana Pivce, eds. Bezouška, Bohumil - Pivcová, Věra - Švehla, Jaroslav (Praha: Odeon), s. 114
  32. PUJMANOVÁ, Marie. (1939). odpověď in "Anketa D 39" o dramatizaci, Program D 39 4, č. 3, s. 94
  33. RENČ, Václav. (1944). Barbora Celská: Drama lásky a moru o 4 aktech (Praha: Vyšehrad)
  34. SCHEINPFLUGOVÁ, Olga. (1939). Hra na schovávanou: Komedie o třech dějstvích (Praha: Fr. Borový)
  35. SCHEINPFLUGOVÁ, Olga. (1988). Byla jsem na světě (Praha: Mladá fronta)
  36. TETAUER, Frank. (1941). Zpovědník: Drama v osmi obrazech (Praha: Českomoravský Kompas)
  37. TETAUER, Frank. (1942). Drama i jeho svět (Praha: Václav Tomsa)
  38. TILSCHOVÁ, Anna Marie. (1939). odpověď in "Anketa D 39" o dramatizaci, Program D 39 4, č. 3, s. 90
  39. TROJAN, Josef. (1940). [19--] Každý má dvě úlohy: Fraška z doby secese (agentážní tisk, Praha: Máj)
  40. VALENTA, Edvard. (1940). ev [Edvard Valenta]: "Zavřel z Valdštýna", Lidové noviny 48, 9. 4., s. 7
  41. VANĚK, Sidon. (1939). "Nebezpečný člověk Emil Burian. Otevřený dopis II", Vlajka 9, 21. 12.
  42. VANĚK, Sidon. (1940). "Národ bez duše: Příspěvek k výkladům o české kultuře", Vlajka 10, 18. 1.
  43. VODIČKA, Vavřinec T. (Timotheus). (1939). "Ironie Karla Čapka", Řád 5, č. 2, s. 92
  44. WERNER, Vilém. (1939). Noví lidé. Život jde dál (Praha: A. Neubert)
  45. WERNER, Vilém. (1941). Červený mlýn (Praha: A. Neubert)
  46. ZAVŘEL, František. (1937a). "Kristus" in idem: Heroika (Praha: Cesta, 1937)
  47. ZAVŘEL, František. (1937b). "Nietzsche" in idem: Heroika (Praha: Cesta, 1937)
  48. ZAVŘEL, František. (1941a). Polobozi: Dramatická pentalogie: Caesar, Kristus, Hus, Valdštýn, Napoleon (Praha: L. Mazáč)
  49. ZAVŘEL, František. (1941b). Napoleon: Drama o pěti dějstvích: Pátý večer dramatické pentalogie Polobozi (Praha: L. Mazáč)
  50. ZAVŘEL, František. (1943). dopis Augustu von Hoopovi z 28. října 1943, Národní archiv, fond Úřad říšského protektora, Praha - fond 114, k. 199, sign. 114-201-6
  51. BURGET, Eduard. (2016). Dramatik na pranýři (Praha: Academia)
  52. HEDBÁVNÝ, Zdeněk. (1988). Divadlo Větrník (Praha: Panorama)
  53. JUST Vladimír. (2003). "Případ Vilém Werner. Črty k jednomu portrétu", Divadelní revue 14, č. 1, s. 3-14
  54. JUST Vladimír. (2013). předmluva in Miloš Hlávka: Světák nebo Kavalír Páně? (Praha: Akropolis)
  55. KOVAŘÍKOVÁ, Olga. (2014). Cenzura a její vliv na divadelní život v Protektorátu Čechy a Morava (disertační práce, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy)
  56. KŘESŤAN, Jiří. (2015). rec. Vladimír Papoušek 2014, in Soudobé dějiny 22, 2015, 3-4, s. 572-578
  57. MOHN, Volker. (2018). Nacistická kulturní politika v Protektorátu. Koncepce, praxe a reakce české strany, přel. Petr Dvořáček (Praha: Prostor 2018), německy: NS-Kulturpolitik im Protektorat Böhmen und Mähren. Konzepte, Praktiken, Reaktionen (Essen: Klartext 2014)
  58. NOZAR, Lukáš. (2007). Václav Krška a jeho divadelní období (1920-1940) (bakalářská práce, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy)
  59. PAPOUŠEK, Vladimír. (2014). Věž a království. Olga Baréniová - studie o díle (Praha: Akropolis)
  60. SBORNÍK. (1996). Josef Šmída a divadlo Větrník: Sborník příspěvků z regionálního semináře (Rychnov nad Kněžnou: Městský úřad)
  61. SRBA, Bořivoj. (1969). "K historii fašistické perzekuce českého divadla v letech 1939-1945"; Otázky divadla a filmu 1, s. 143-169
  62. SRBA, Bořivoj. (1988). O nové divadlo: Nástup nových vývojových tendencí v českém divadelnictví v letech 1939-1945 (Praha: Panorama)
  63. SRBA, Bořivoj. (2014). Prozření Genesiovo: Inscenační tvorba pražských českých činoherních divadel za německé okupace a druhé světové války 1939-1945 (Brno: JAMU)

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.