Bohemica Olomucensia 2014, 6(3):236-251 | DOI: 10.5507/bo.2014.023

Budování identity prezidentských kandidátů na facebookových profilech

Jindřiška Svobodová
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, Křížkovského 10, 77180 Olomouc

Identity constructing at Facebook profiles of the presidential candidates

The author's main focus in the presented paper was to explore communication strategies used by the presidential candidates in their pre-election campaigns run at their Facebook profiles. The efforts aimed to create a positive self-image of each politician and dishonour their political rivals have become a natural part of the political competition in the pre-election time. Thus the author's attention was driven towards the means used by politicians to negotiate their own positive face as well as the means used within communication acts threatening the face of their political competitors.

Published: September 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Svobodová, J. (2014). Identity constructing at Facebook profiles of the presidential candidates. Bohemica Olomucensia6(3-4), 236-251. doi: 10.5507/bo.2014.023
Download citation

References

  1. BRADOVÁ, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  2. BRADOVÁ, Eva - ŠARADÍN Pavel (2006). Volební kampaně v ČR a volby 2006: Amerikanizace kampaní? In: Parlamentní volby 2006 a česká politika. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, s. 228-250.
  3. BRADOVÁ, Eva - ŠARADÍN, Pavel (2005). Profesionalizace volebních kampaní a politický marketing. In: Politologica 5: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 37-52.
  4. BROWN(OVÁ), Penelope - LEVINSON, Stephen, C. (1987). Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambrige: Cambrige University Press. Go to original source...
  5. CULPEPER, Jonathan (1996). Towards an anatomy of impoliteness. Journal of Pragmatics, roč. 25, s. 349-367. Go to original source...
  6. ČMEJRKOVÁ, Světla - HOFFMANNOVÁ, Jana, eds. (2011). Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia.
  7. GOFFMAN, Erving (1967). Interaction Ritual. Chicago: Aldine Publishing.
  8. HIRSCHOVÁ, Milada (2006). Pragmatika v češtině. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta.
  9. HIRSCHOVÁ, Milada (2009). Vhodnost (appropriateness) jako pragmatická kategorie. In: ULIČNÝ, Oldřich, ed. Eurolingua & Eurolitteraria 2009. Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 9-16.
  10. HIRSCHOVÁ, Milada (2010). Nezdvořilost jako pragmalingvistický fenomén. Linguistica Brunensia, sv. 58, č. 1-2, s. 273-285.
  11. KOLLMANNOVÁ KASL, Denisa (2012). Zveřejněné soukromí. Utváření obrazu soukromého života politiků v médiích. Praha: CDK.
  12. MATUŠKOVÁ, Anna (2009). Politika a komunikace: Krátká poznámka o tom, jak je důležité umět komunikovat v dnešní politice. In: Efektivní politická komunikace. Praha: Evropské hodnoty, s. 7-12.
  13. MÜLLEROVÁ, Olga - HOFFMANNOVÁ, Jana - SCHNEIDEROVÁ, Eva (1992). Mluvená čeština v autentických textech. Jinočany: H + H.
  14. SPENCER-OATEY(OVÁ), Helen (2007). Theories of identity and the analysis of face. Journal of Pragmatics, roč. 39, 2007, s. 639-656. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.