Bohemica Olomucensia 2017, 9(1):100-122 | DOI: 10.5507/bo.2017.008

Manifesty explosionalismu Vladimíra Boudníka

Eva Čapková
Ludwig-Maximilians-Universität München, Geschwister-Scholl-Platz 1, 80539 München

Keywords: Vladimír Boudník, explosionalismus, manifesto, art theory, Czechoslovakia, 50s and 60s

The Manifests of explosionalism by Vladimír Boudník

Boudník's manifests of explosionalism are one of the first samizdats in Czechoslovakia after 1948, and also a rare example where a new - purely Czech - artistic movement has been established. His art theory was partially based on his wartime experience and one of his intentions was the creation of a new kind of art that would be able to change society and prevent future wars. He furthermore wanted to qualify the masses for art, enabling everybody to create art from his past experiences and enrich the art world with these works. Boudník's art theory based on personal freedom and the phantasy of the viewer could however only have a limited impact and success given the the surrounding conditions in the communist Czechoslovakia.

Published: March 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čapková, E. (2017). The Manifests of explosionalism by Vladimír Boudník. Bohemica Olomucensia9(1), 100-122. doi: 10.5507/bo.2017.008
Download citation

References

  1. ASHOLT, Wolfgang - FÄHNDERS, Walter (eds.). (1995). Manifeste und Proklamationen der europäischen Avantgarde (1909-1938) (Stuttgart: J. B. Metzler) Go to original source...
  2. BENDER, Beate. (1989). Freisetzung von Kreativität durch psychische Automatismen (Frankfurt am Main: Peter Lang)
  3. BRETON, André. (1995). "Manifest des Surrealismus"; in ASHOLT, Wolfgang - FÄHNDERS, Walter (eds.): Manifeste und Proklamationen der europäischen Avantgarde (Stuttgart: J. B. Metzler), s. 329-332. Česká verze: http://www.ceskaliteratura.cz/dok/msur.htm [přístup 26. 1. 2016]
  4. BLUMENKRANZ, Noemi. (1976). "Die futuristischen Manifeste - Theorie und Praxis"; in KOLLERITSCH, Otto (ed.): Der musikalische Futurismus. Studien zur Wertungsforschung, Sv. 8., (Graz: Universal Edition) , s. 65-77
  5. DALÍ, Salvador. (2004). Das geheime Leben des Salvador Dali (München: Schirmer Mosel)
  6. ERNST, Max. (1978). "Beyond Paiting"; in ERNST, Max: Frottagen, Collagen, Zeichnungen, Grafik Bücher (Curych: Kunsthaus Zürich)
  7. HRABAL, Bohumil. (1982). "Rozhovor s Mladou frontou"; in Domácí úkoly z pilnosti (Praha: Československý spisovatel)
  8. HRABAL, Bohumil. (1990). Něžný barbar (Praha: Odeon)
  9. HRABAL, Bohumil. (1998). Sebrané spisy Bohumila Hrabala, sv. 18 (Praha: Pražská imaginace)
  10. HRYCH, Ervín. (1957a). "Těžko soutěžit aneb Hádejte se s potrhlíkem"; in Mladá fronta XIII, č. 28, s. 3
  11. HRYCH, Ervín. (1957b). "Ještě o skvrnách aneb Ozvala se…"; in Mladá fronta XIII, č. 28, s. 3
  12. CHALUPECKÝ, Jindřich. (1966). "Úzkou cestou"; in Výtvarné umění 16, č. 6-7, s. 365-370
  13. LARVOVÁ, Hana. (1992). Vladimír Boudník, 1924-1968 (Praha: Galerie hlavního města Prahy)
  14. MALSCH, Friedrich Wilhelm. (1997). Künstlermanifeste. Studien zu einem Aspekt moderner Kunst am Beispiel des italienischen Futurismus (Weimar: VDG Weimar)
  15. MERHAUT, Vladislav. (2004). Zápisky o Vladimíru Boudníkovi (Praha: Revolver revue)
  16. MERHAUT, Vladislav. (2009). Grafik. Vladimír Boudník (Praha: Torst)
  17. MRÁZ, Bohumír. (1966). "O Vladimíru Boudníkovi poněkud polemicky"; in Výtvarné umění 16, č. 9, s. 1-XX
  18. PETER, Karl Heinrich. (1964). Proklamationen und Manifeste (Stuttgart: Cotta)
  19. POSPISZYL, Tomáš. (2004). "Explosionalisté a aktuálové v boji za mír"; in Revolver Revue, č. 54, s. 261-295
  20. SCHULZ, Joachim. (1981). Literarische Manifeste der "Belle Epoque" Frankreich 1886-1909 (Frankfurt am Main: Peter Lang)
  21. SUK, Jaroslav. (2009). "Vědecký komunismus"; in Paměť a dějiny, Bd. 3 (Praha: Ústav pro studium totalitních režimů), s. 126-128
  22. VAN DER BERG, Hubert - GRÜTTEMEIER, Ralf (eds.). (1998). "Interpretation, Funktionalität, Strategie"; in idem: Manifeste: Intentionalität (Amsterdam - Atlanta: Editions Rodopi) Go to original source...
  23. ZAND, Gertraude. (1998). Totaler Realismus und Peinliche Poesie. Tschechische Undergrund-Literatur 1948-1953 (Frankfurt am Main: Peter Lang)

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.