Bohemica Olomucensia 2020, 12(1):48-63 | DOI: 10.5507/bo.2020.005

Nepravidelnost jako jednotící princip románové trilogie Stanislava Komárka

Matěj Antoš
Katedra české literatury a literární vědy, Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Pobialova 23, 70200 Ostrava

Keywords: Stanislav Komárek, irregular trilogy, contemporary Czech prose, literary analysis, postmodern literature

Irregularity as a unifying principle of the novel trilogy by Stanislav Komárek

The study focuses on the works of prose by contemporary Czech philosopher, biologist and essayist Stanislav Komarek, specifically on three novels, sometimes referred to as "irregular trilogy": Opšlstisova nadace (Opšlstis Foundation, 2002), Černý domeček (Black House, 2004) and Mandaríni (Mandarins, 2007). With the use of analytical-interpretive probes the study aims to find out and prove whether the principle of irregularity itself might work as a connecting link between the texts on different levels, especially regarding the genre structure, fictional setting and the way how aluctions and mystifications are utilized within the texts.

Published: March 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Antoš, M. (2020). Irregularity as a unifying principle of the novel trilogy by Stanislav Komárek. Bohemica Olomucensia12(1), 48-63. doi: 10.5507/bo.2020.005
Download citation

References

  1. BABAN, Dan - MAŠEK, Vojtěch - GRUS, Jiří. (2011). Ve stínu šumavských hvozdů (Praha: Karolina Voňková - Lipnik)
  2. KOMÁREK, Stanislav. (2004). Černý domeček (Brno: Petrov)
  3. KOMÁREK, Stanislav. (2007). Mandaríni (Brno: Host)
  4. KOMÁREK, Stanislav. (2007). Opšlstisova nadace (Brno: Petrov)
  5. KOMÁREK, Stanislav. (2000). Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací aneb Jak je to doopravdy (Praha: Vesmír)
  6. DERDOWSKA, Joanna. (2011). Kmitavá mozaika. Městský prostor a literární dílo (Příbram: Pistorius & Olšanská)
  7. ECO, Umberto. (2010). Lector in fabula. Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech (Praha: Academia)
  8. ELIADE, Mircea. (2004). Iniciace, rituály, tajné společnosti. Mystická zrození (Brno: Computer Press)
  9. FROW, John. (2014). Genre. The New Critical Idiom (London: Routledge) Go to original source...
  10. FOWLER, Alastair. (1985). Kinds of Literature. An Introduction to the Theory of Genres and Modes (Oxford: Oxford University Press)
  11. GENETTE, Gerard. (1997). Palimpsests. Literature in the Second Degree (Lincoln: University of Nebraska Press)
  12. GUILLÉN, Claudio. (1993). The Challenge of Comparative Literature (Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press)
  13. HODROVÁ, Daniela. (1997). "Proměny žánrů v meziválečné literatuře"; in Zeman, Milan (ed.).: Poetika české meziválečné literatury (Praha: Československý spisovatel), s. 312-323
  14. KUDLÁČ, Antonín. (2004). "Dvacáté století na maloměstě"; Host 20, č. 9, s. 47-48
  15. MOCNÁ, Dagmar - PETERKA, Josef a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů (Praha a Litomyšl: Ladislav Horáček - Paseka)
  16. NOVOTNÝ, Vladimír. (2002). "Doslov"; in Komárek, Stanislav: Opšlstisova nadace (Brno: Petrov), s. 191-198
  17. PEŇÁS, Jiří. (2003). "Lehce do nitra temnoty"; Týden 10, č. 14, s. 81
  18. POSPÍŠIL, Ivo. (2005). Ruský román znovu navštívený: historie, uzlové body vývoje, teorie a mezinárodní souvislosti: od počátků k výhledu do současnosti (Brno: CERM)
  19. ŠIDÁK, Pavel. (2017). "Pojem 'modus' a genologická taxonomie"; in Antoš, Matěj - Hrtánek, Petr a kol: Přízraky a masky: Gotický modus v české postmoderní próze (Ostrava: Ostravská univerzita)

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.