Bohemica Olomucensia 2024, 16(1):12-31 | DOI: 10.5507/bo.2024.005

Interkulturní prózy a obraz kulturního šoku v současné české literatuře

Marek Lollok
Katedra českého jazyka a literatury
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Poříčí 7
603 00 Brno

Intercultural Prose and the Image of Culture Shock in Contemporary Czech Literature

The paper explores the topic of intercultural prose as a highly productive and differentiated stream of contemporary Czech literature. Their authors draw inspiration mainly from their own biographies, emphasizing various sub-themes in different genre modifications. The common base of these works is some kind of confrontation of different cultures, mostly represented by the subjective perspective of a particular character, staying often "on the verge", taking the role of an observer or outsider. A frequent motif is the phenomenon of culture shock in its various stages and forms, as a natural reaction to encountering another/different/foreign culture. In 2022, several intercultural prose novels were published; in our paper we contextualize and characterize the novels Jsem jejich bůh by Josef Pánek and Jolka by Jana Guljuškina, which we consider to be the most significant in the field.

Keywords: Josef Pánek; Jana Guljuškina; intercultural prose; culture shock; contemporary Czech prose

Received: January 7, 2024; Revised: February 14, 2024; Accepted: February 18, 2024; Published: November 24, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lollok, M. (2024). Intercultural Prose and the Image of Culture Shock in Contemporary Czech Literature. Bohemica Olomucensia16(1), 12-31. doi: 10.5507/bo.2024.005
Download citation

References

  1. Bílek, Petr A. 2023. "Být jako svatý Jiří, dotáhnout to na Západ. Hrdinové české knihy to zkouší v Berlíně." Aktualne.cz, https://magazin.aktualne.cz/kultura/literatura/ondrej-skrabal-cesta-k-billboardu-recenze/r~79f25cea973411eda873ac1f6b220ee8/ (přístup 6. 1. 2024).
  2. Doležel, Lubomír. 2014. Narativní způsoby v české literatuře. Příbram: Pistorius & Olšanská.
  3. Guljuškina, Jana. 2022. Jolka. Praha: Dybbuk.
  4. Heller, Jan M. 2023. "Nepoznáš sama sebe." iLiteratura.cz, https://www.iliteratura.cz/clanek/46199-panek-josef-jsem-jejich-buh (přístup 6. 1. 2024).
  5. Kubíček, Tomáš - Hrabal, Jiří - Bílek, Petr A. 2013. Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin.
  6. Lollok, Marek. 2017. "Obraz 'jiného' a 'cizího' v autobiografické trilogii Terezy Boučkové." In Cizí nebo jiný v českém jazyce a literatuře (Raciborz: Miedzynarodowa konferencja naukowa).
  7. Nový, Ivan. 1996. Interkulturální management. Praha: Grada Publishing.
  8. Müller-Funk, Wolfgang. 2016. Theorien des Fremden: eine Einführung. UTB. Tübingen: A. Francke.
  9. Müller-Funk, Wolfgang. 2021. Teorie cizího: koncepty alterity. Přel. Jan Budňák. Brno: Host.
  10. Pánek, Josef. 2022. Jsem jejich bůh. Praha: Argo.
  11. Pánek, Josef - Stárková, Blanka. 2022. "Josef Pánek: Skutečnost říká 'Je to jinak'." vltava.rozhlas.cz, https://vltava.rozhlas.cz/josef-panek-skutecnost-rika-je-jinak-7154165#player=on (přístup 6. 1. 2024).
  12. Tlustý, Jan. 2022. Příliš hlučná prázdnota: mezery, otřesy a smysl v literárním díle. Brno: Host.
  13. Todorov, Tzvetan. 1996. Dobytí Ameriky: problém druhého. Přel. Kateřina Lukešová. Praha: Mladá fronta.
  14. Todorov, Tzvetan. 2011. Strach z barbarů: kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Přel. Jindřich Vacek. Praha: Paseka.
  15. Vysoudilová, Marie. 2013. Kulturní vliv a jeho vliv na člověka. Praha: UK LF v Hradci Králové. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/58463/BPTX_2012_1_11150_0_325550_0_128471.pdf?sequence=1&isAllowed=y (přístup 6. 1. 2024).
  16. 2022. První bilance; ceskatelevize.cz, https://art.ceskatelevize.cz/360/sledujte-prvni-bilanci-ceske-literatury-2022-BpOAC (přístup 6. 1. 2024).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.