Bohemica Olomucensia 2013, 5(2):128-138 | DOI: 10.5507/bo.2013.013

Ke vztahu jazyka, mluvy a hudby

Oldřich Uličný
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, Křížkovského 10, 77180 Olomouc

On the relations among the language, speech and music

Using methods of functional and structural analysis the author observes that sound units and their systemic relations are the core of analogy among language, speech and music. Structure of sound unit is analogical or parallel in details only - because music is communicative mean with the esthetic value but language primary not. Language is parallel to music secondary only, approaching music in poetry and singing.

Zveřejněno: 1. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Uličný, O. (2013). Ke vztahu jazyka, mluvy a hudby. Bohemica Olomucensia5(2), 128-138. doi: 10.5507/bo.2013.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENSE, Max (1973). Semiotik. In: ALTHAUS, Hans Peter - HENNE, Helmut - WIEGAND, Herbert Ernst (Hrsg): Lexikon der germanistischen Linguistik. Tübingen: Niemeyer, s. 16-34.
  2. DANEŠ, František (2005). Řeč hudby a řeč o hudbě. Slovo a slovesnost, roč. 66, s. 3-18.
  3. DOBRIAN, Chris (1992). Music and Language. In: Department of Music, University of California, Irvine [online]. Cit. 2013-10-21. <http://music.arts.uci.edu/dobrian/CD.music.lang.htm>
  4. HAMPLOVÁ, Jana - ULIČNÝ, Oldřich (1975). Ke vztahu zpívaných a mluvených projevů. In. Materiály z konferencie o hlasovej výchove na pedagogických fakultách. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, s. 89-125.
  5. LEHRDAHL, Fred - JACKENDOFF, Ray (1983). A Generative Grammar of Tonal Music. Cambridge, MA: MIT Press.
  6. LENTZ, Michael (2002). Sprechen macht die Musik. Ein Ausflug in Grenzbereiche. In: Südwestrundfunk [online]. Cit. 2013-10-21. <http://www.swr.de/swr2/festivals/donaueschingen/programme/2002/-/id=2136824/vv=print/pv=print/nid=2136824/did=3329762/1t9m39h/index.html>
  7. POŘÍZKA, Petr (2005). Může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii? In: Studia Moravica 3, Olomouc: Univerzita Palackého, s. 301-311.
  8. POŘÍZKA, Petr (2009). Hudební notace jako identifikační alovariant hudebních jednotek. In: Bohemica Olomucensia 1, č. 4, s. 77-83.
  9. RACLAVSKÝ, Jiří (2000). Denotace a reference v hudbě. In: Organon F, 2000/6, s. 93-100.
  10. SEDLÁČEK, Karel - SYCHRA, Antonín (1962). Hudba a slovo z experimentálního hlediska. Praha: SHV.
  11. SLOBODA, John A. (2005). Exploring the musical mind: cognition, emotion, ability, function. Cambridge, MA: MIT Press. Přejít k původnímu zdroji...
  12. SYCHRA, Antonín (1948). Hudba a slovo v lidové písni. Příspěvek k strukturální analyse vokální hudby. Praha: Svoboda.
  13. ULIČNÝ, Oldřich (1998). Komunikační dominanta. In: Prace Filologiczne, 1998/43. Warszawa: IJP, s. 485-488.
  14. ULIČNÝ, Oldřich (2011). Ein kleiner Beitrag zu einem großen Thema: Zu den Beziehungen zwischen Sprache, Sprechen und Musik. In: ZYBATOW, Lew - OHNHEISER, Ingeborg - PÖCKL, Wolfgang - SANDRINI, Peter (eds.). TRANSLATION, SPRACHVARIATION, MEHRSPRACHIGKEIT. Festschrift für Lew Zybatow zum 60. Geburtstag. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 443-458.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.