Bohemica Olomucensia 2015, 7(2):28-38 | DOI: 10.5507/bo.2015.014

Dialogičnost existence v nezakotvené zakotvenosti člověka v kultuře

František Burda
Katedra kulturních a náboženských studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Víta Nejedlého 573, 500 03 Hradec Králové

Klíčová slova: Čep's literary works, dialogicity, human existence, dioecy, anxiety

Dialogicity of Existence in Unanchored Anchorage of Man in Culture

Jan Čep both in his work and life experienced and reflected a feeling of lifelong anxiety caused by paradoxical dioecious nature of human existence. At the first sight it could seem that due to anxiety man is hopelessly lonely and closed in a monologue of an unshareable feeling of despair. According to Čep, situation of man in the world is essentially always tragical. The tragical pain of anxiety flows rather from subthreshold awareness of double anchorage of human existence that time to time breaks through on the surface of life via border situations of life. The feeling of Čepian dioecy comes out from revealing of the anthropological nature of an individual, in which man is discovered paradoxically as the one who is more than a mere person, as the one, who is caught out in dialogical relatedness of his whole existence towards the others and towards one's personal Being.

Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Burda, F. (2015). Dialogičnost existence v nezakotvené zakotvenosti člověka v kultuře. Bohemica Olomucensia7(2), 28-38. doi: 10.5507/bo.2015.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČEP, Jan. (1935). Hranice stínů (Praha: Melantrich)
  2. ČEP, Jan. (1942). Tvář pod pavučinou (Praha: Vyšehrad)
  3. ČEP, Jan. (1944). Sestra úzkost (Brno: Akord)
  4. ČEP, Jan. (1969). Zeměžluč. Letnice. Děravý plášť (Praha: Československý spisovatel)
  5. ČEP, Jan. (1993). Rozptýlené paprsky (Praha: Vyšehrad - Knižní klub)
  6. ČEP, Jan. (1997). Samomluvy a rozhovory (Praha: Vyšehrad)
  7. ČEP, Jan. (1998). Poutník na zemi (Brno: Proglas)
  8. AUGUSTINUS, Aurelius. (1992). Vyznání; přel. Mikuláš Levý (Praha: Česká biblická společnost - Kalich)
  9. BUBER, Martin. (1969). Já a ty; přel. Jiří Navrátil (Praha: Mladá fronta)
  10. BUBER, Martin. (1997). Problém člověka; přel. Marek Skovajsa (Praha: Kalich)
  11. DE LUBAC, Henri. (1992). Il Drama dell'Umanesimo ateo, L'uomo avanti a Dio (Milano: Jaca Book)
  12. DVOŘAK, Miloš. (1947). "Čepovo pojetí života a umění"; List pro křesťanskou kulturu II, č. 5-6, s. 72
  13. HEIDEGGER, Martin. (2000). O humanismu; přel. Petr Kurka (Praha: Ježek)
  14. KIERKEGAARD, Søren. (1993). Bázeň a chvění. Nemoc k smrti; přel. Marie Mikulová-Thulstrupová (Praha: Svoboda-Libertas)
  15. KIERKEGAARD, Søren. (2007). Buď - Alebo; přel. Milan Žitný (Bratislava: Kalligram)
  16. PICARD, Max. (1970). Člověk na útěku; přel. Ladislav Jehlička (Praha: Vyšehrad)
  17. ŠTRYCHOVÁ, Eva. (1994). Motiv smrti v prozaickém díle Jana Čepa (Řím - Svitavy: Trinitas)
  18. WOJTYŁA, Karol. (1960). Milość i odpowiedzialność (Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego)
  19. WOJTYŁA, Karol. (2001). Persona e Atto (Milano: Bompiani)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.