Bohemica Olomucensia 2018, 10(2):44-60 | DOI: 10.5507/bo.2018.021

Impresionisticko-luministicky laděný svět poezie Růženy Jesenské

Ilona Gwóźdź-Szewczenko
Instytut Filologii Słowiańskiej, Uniwersytet Wrocławski, ul. Pocztowa 9, 53-110 Wrocław

Klíčová slova: Impressionism, protoimpressionism, luminism, modernism, Czech poetry

Růžena Jesenska's impressionistic and luministic world of poetry

Růžena Jesenská is a figure who is almost non-existent in the Czech history of literature. Most often she is only mentioned in the anecdotes about Milena Jesenská to whom she was related. The fact that there are reliable analyses devoted to the works of this writer is even more surprising when we take a look at her numerous works, high writing skills and the themes she touched upon. Růžena Jesenská's works include all literary genre and are addressed to various audiences. This study focuses on the issue of the writer's lyric techniques. Examining the lyric works, spanning over more than 50 years, is a real challenge especially given the fact that regarding its time span, it includes different (and often opposing) poetological canons. Its roots are to be found in the epoch of realism whereas the last works were published in the heyday of the avant-garde. However, what can be noticed in Jesenská's works is also the influence of protoimpressionism, which puts her in the broader tendency of artistic expression of the poetry of the 1880s. Hypotyposis, emotionality and romantic aura are the most significant exponents of Jesenská's poetic idiostyle which influenced the manner of composing the represented world. In her poetry and following other impressionists, Růžena Jesenská - like a painter - wished to reveal the represented world through the senses and then to saturate it with the psychological content of the subject. This was manifested in trying to subjectively capture the unrepeatable and atypical impressions through the colourful articulation which transferred the emotional and feeling states. The creation of the represented world is thus not an aim in itself nor a decorative manner. Imagery is just a reason for exposing the internal world of the lyrical subject.

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Gwóźdź-Szewczenko, I. (2018). Impresionisticko-luministicky laděný svět poezie Růženy Jesenské. Bohemica Olomucensia10(2), 44-60. doi: 10.5507/bo.2018.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARAN, Ludvík. (1978). Barva v umění, kultuře a společnosti (Praha: SPN)
  2. BAUDELAIRE, Charles. (1961). O sztuce. Szkice krytyczne [z franc. přel. J. Guze] (Wrocław: Ossolineum)
  3. BUBEROVÁ-NEUMANNOVÁ, Margarete. (1992). Kafkova přítelkyně Milena [z něm. přel. I. Řezníček] (Praha: Mladá fronta)
  4. BRABEC, Jiří. (1964). Poezie na předělu doby (Praha: NČAV)
  5. CINKOVÁ, Jarmila. (1993). "Růžena Jesenská"; in Lexikon české literatury: osobnosti, díla, instituce (Praha: Academia), s. 518-520
  6. ČAPEK, Josef. (1913). "Guillaume Apollinaire: Les Peintres cubistes"; Volné směry 17, č. 4/5, s. 203-205
  7. EXNER, Ivan - BALLARDINI, Andrea Louis. (2017). Světlo v obraze: český impresionismus - inspirace blízké i vzdálené (Praha: Spolek výtvarných umělců Mánes)
  8. FIALA, Kamil. (1918). "Romány a povídky"; Moderní revue 24, č. 32, s. 273
  9. HAMAN, Aleš. (2013). "Vilém Mrštík - naturalista, nebo impresionista? (glosa k povaze jeho próz)"; Literární archiv 45, s. 9-12
  10. HANKÓOVÁ, Ludmila B. (2001). "'Duše', 'život' a 'krása' v moderní české literatuře přelomu 19. a 20. století"; in Daniel, Vojtěch (red.): Česká literatura na konci tisíciletí I. Příspěvky z 2. kongresu světové literárněvědné bohemistiky (Praha: AV ČR), s. 207-216
  11. HECZKOVÁ, Libuše. (2010). "Děti čistého živého (lux et tenebris) (1909)"; in Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905-1923 (Praha: Academia), s. 145-158
  12. HELLMUTH-BRAUNER, Vladimír. (1974). Růžena Jesenská (1863-1940): literární pozůstalost (Praha: Literární archiv Památníku národního písemnictví)
  13. JEDLIČKOVÁ, Alice. (2013). "Zvětšeniny ze stylu bratří Mrštíků: impresionistické stopy v realistické malbě"; Literární archiv 45, s. 23-34
  14. JESENSKÁ, Růžena. (1882). Pozdrav Praze slovanské (Mladá Boleslav: V. P. Nešněra)
  15. JESENSKÁ, Růžena. (1889). Úsměvy (Praha: Eduard Valečka)
  16. JESENSKÁ, Růžena. (1891). Okamžiky (Praha: F. Šimáček)
  17. JESENSKÁ, Růžena. (1892a). Konec idyly (Praha: F. Šimáček)
  18. JESENSKÁ, Růžena. (1892b). S vlaštovkami (Praha: J. Otto)
  19. JESENSKÁ, Růžena. (1892c). Tři listy (Praha: F. Šimáček)
  20. JESENSKÁ, Růžena. (1895). Slitování a láska (Praha: F. Šimáček)
  21. JESENSKÁ, Růžena. (1899). Písně k tvé duši (Praha: F. Šimáček)
  22. JESENSKÁ, Růžena. (1904a). Ballady a písně (Praha: J. Otto)
  23. JESENSKÁ, Růžena. (1904b). Rudé západy (Praha: R. Jesenská)
  24. JESENSKÁ, Růžena. (1909). V pozdní chvíli (Praha: nákladem vlastním)
  25. JESENSKÁ, Růžena. (1912). K stínům (Praha: v komisi Al. Srdce, Národní knihkupectví)
  26. JESENSKÁ, Růžena. (1917). Hudba plachet (Praha: Kamila Neumannová)
  27. JESENSKÁ, Růžena. (1919). Poslání (Praha: L. Bradáč)
  28. JESENSKÁ, Růžena. (1922). Odchod lásky (Praha: L. Bradáč)
  29. JESENSKÁ, Růžena. (1927). Srdce (Praha: B. Kočí)
  30. JESENSKÁ, Růžena. (1932). Básně života a smrti (Praha: Zátiší, knihy srdce i ducha; B. M. Klika)
  31. KARÁSEK Jiří ze Lvovic. (1927). Tvůrcové a epigoni (Praha, Štorch-Marien)
  32. MENCLOVÁ, Věra - SVOZIL, Bohumil - VANĚK, Václav (eds.). (2000). Slovník českých spisovatelů (Praha: Libri)
  33. MILIČKA, Karel. (2002). Od realismu po modernu. Světová literatura 3 (Praha: Baronet)
  34. MOLDANOVÁ, Dobrava. (1996). Česká literatura v období modernismu (1890-1918) (Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně)
  35. MUKAŘOVSKÝ, Jan (ed.). (1995). Dějiny české literatury IV. Literatura od konce 19. století do roku 1945 (Praha: Victoria Publishing)
  36. OPOLSKÝ, Jan. (1944). Růžena Jesenská (Praha: Česká akademie věd a umění)
  37. PAPOUŠEK, Vladimír. (2010). "Ze života umělcova (1917)"; in Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905-1923 (Praha: Academia), s. 284-298
  38. PYNSENT, Robert B. (1995). "Láska a slečna Jesenská"; in Urban, Otto. M., Merhaut, Luboš (eds.): Moderní revue 1894-1925 (Praha: Torst), s. 167-187
  39. ROSSA, Anna. (2003). Impresjonistyczny świat wyobraźni. Poetycka i malarska kreacja pejzażu (Kraków: Universitas)
  40. RZEPIŃSKA, Maria. (1983). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego (Kraków: Wydawnictwo literackie)
  41. SEDLÁŘ, Jaroslav. (2006). "Impresionismus"; Universitas 39, č. 1, s. 39-45 Přejít k původnímu zdroji...
  42. SCHAUER, Hubert Gordon. (1917). Spisy (Praha: Kamilla Neumannová)
  43. STROHSOVÁ, Eva. (1963). Zrození moderny (Praha: Československý spisovatel)
  44. SVOZIL, Bohumil. (1979). V krajinách poezie. Realismus, impresionismus, dekadence, symbolismus - básnické vývojové tendence z konce 19. století (Praha: Československý spisovatel)
  45. ŠALDA, František Xaver. (1924). Antonín Sova: essay (Praha: Otakar Štorch-Marien)
  46. ŠALDA, František Xaver. (1949). "Syntetism v novém umění"; in idem: Kritické projevy 1 (Praha: Melantrich), s. 11-54
  47. ŠALDA, František Xaver. (1950). "Česká moderna"; in idem: Kritické projevy 2 (Praha: Melantrich), s. 361-363
  48. VAŇKOVÁ, Irena. (1999). "Barvy a emoce"; Čeština doma a ve světě 7, č. 1, s. 6-7
  49. VONDRÁČKOVÁ, Jaroslava. (1991). Kolem Mileny Jesenské (Praha: Torst)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.