Bohemica Olomucensia 2018, 10(2):118-143 | DOI: 10.5507/bo.2018.026

Software je poselství. Několik poznámek k aspektům digitální literatury

Tomáš Franta
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Klíčová slova: digital literature, history of digital literature, aspects of digital literature, electronic literature, software, digital media

Software is the message. Few notes on aspects of digital literature

This study is intended as an introductory study of interactive web-based Reading-book of digital literature, which will be online in the second half of 2019 on digilit.upol.cz. The study gives a comprehensive and condensed introduction into issues of digital literature. It deals with the creative and theoretical history of digital literature and proposes a commentated overview of basic attributes of digital literature itself. It focuses on how software and technology are essential for the works of digital literature and what kind of unique possibilities they open for formal and content qualities of pieces of digital literature. It discusses issues of materiality, variability, interactivity and archiving of digital literature.

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Franta, T. (2018). Software je poselství. Několik poznámek k aspektům digitální literatury. Bohemica Olomucensia10(2), 118-143. doi: 10.5507/bo.2018.026
Stáhnout citaci

Reference

  1. AARSETH, Espen J. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature (Baltimore: The Johns Hopkins University Press)
  2. ANGELLO, Aaron Jason. (2016). The Broken Poem: Ephemerality, Glitch, and De-Performance in Digital (And Non-Digital) Poetry (Boulder: University of Colorado. English Graduate Theses & Dissertations)
  3. BOLTER, Jay David - GRUSIN, Richard. (2000). Remediation: Understanding New Media (London: The MIT Press)
  4. BOOTZ, Philippe. (2015). "The Problematic Of Form Transitoire Observable, A Laboratory For Emergent Programmed Art"; in Dichtung Digital, č. 1, http://www.dichtung-digital.de/2005/1/Bootz/index.htm [přístup 13. 1. 2019]
  5. BOUCHARDON, Serge. (2018). Mind the gap. 10 gaps for digital literature?, http://www.utc.fr/~bouchard/Bouchardon-ELO18-English.pdf [přístup 15. 8. 2018]
  6. DVOŘÁK, Tomáš (ed.). (2010). Kapitoly z dějin a teorie médií (Praha: Akademie výtvarných umění v Praze)
  7. ENGBERG, Maria. (2014). "Digital Fiction"; in Ryan, Marie-Laure - Emerson, Lori - Robertson, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 138-143
  8. FLORES, Leonard. (2017). "La literatura electrónica latinoamericana, caribeña y global: generaciones, fases y tradiciones"; in Artelogie 11, https://journals.openedition.org/artelogie/1590 [přístup 13. 1. 2019] Přejít k původnímu zdroji...
  9. FUNKHOUSER, Chris. (2007). "Le(s) Mange texte(s): Creative Cannibalism and Digital Poetry"; epoetry2007.net, http://www.epoetry2007.net/english/papers/funkhouseruk.pdf [přístup 13. 1. 2019]
  10. GANE, Nicholas - BEER, David. (2008). New Media. The Key Concepts (Oxford: Berg)
  11. GVOŽDIAK, Vít. (2015). "Melancholie čtení"; in Pořízková, Lenka - Navrátilová, Martina (eds.): Literární a knižní kultura v digitálním věku 2015 (Olomouc: Filozofická fakulta UP), s. 13-22
  12. HALL, Stuart - HOBSON, Dorothy - LOWE, Andrew - WILLIS, Paul (eds.). (2005). Culture, Media, Language (London: Taylor & Francis e-Library)
  13. HARVEY, Ross. (2005). Preserving Digital Materials (München: K. G. Saur)
  14. HAYLES, N. Katherine. (2002). Writing Machines (London: The MIT Press) Přejít k původnímu zdroji...
  15. HAYLES, N. Katherine. (2008). Electronic literature: new horizons for the literary (Notre Dame: University of Notre Dam)
  16. HORÁKOVÁ, Jana. (2014). Úvod do softwarových studií (Brno: Masarykova univerzita), https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps14/software/web/index.html [přístup 12. 1. 2019]
  17. HUSÁROVÁ, Zuzana. (2013). "Literature on Tablets: Poetics of Touch"; in Studies in Foreign Language Education 5, No. 1 (Nümbrecht: Kirsch-Verlag), s. 81-122
  18. CHARVÁT, Martin. (2017). O nových médiích, modularitě a simulaci (Praha: Metropolitan University Prague Press a Togga)
  19. INNIS, Harold A. (1986). Umpire & Communications (Toronto: Press Porcépic)
  20. KOSTINCOVÁ, Jana. (2015). "Prostor prozkoumávat, překonávat, přetvářet. Básnické slovo ve veřejném a virtuálním prostoru"; in Pořízková, Lenka - Navrátilová, Martina (eds.): Literární a knižní kultura v digitálním věku 2015 (Olomouc: Filozofická fakulta UP), s. 61-74
  21. LANDOW, George P. (1992). Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology (Baltimore: The Johns Hopkins University Press)
  22. MANOVICH, Lev. (2001). The Language of New Media (London: The MIT Press) Přejít k původnímu zdroji...
  23. MURRAY, Janet H. (1997). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace (New York: Free Press)
  24. MCLUHAN, Marshall. (2011). Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd (Praha: Mladá fronta)
  25. PAWLICKA, Urszula. (2014). "Towards a History of Electronic Literature"; CLCWeb: Comparative Literature and Culture 16.5, https://doi.org/10.7771/1481-4374.2619 Přejít k původnímu zdroji...
  26. PIORECKÝ, Karel. (2010). "Proměny čtenářství v procesu remediace"; Česká literatura 58, č. 4, s. 490-501
  27. PIORECKÝ, Karel. (2016). Česká literatura a nová média (Praha: Academia)
  28. RETTBERG, Scott. (2014). "Electronic Literature"; in Ryan, Marie-Laure - Emerson, Lori - Robertson, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 169-174
  29. RICARDO, Francisco J. (2009). "Juncture and Form in New Media Criticism"; in Ricardo, Francisco J. (ed).: Literary Art in Digital Performance (New York: The Continuum International Publishing Group Inc), s. 2-9
  30. SIMANOWSKI, Roberto. (2009). "What is and Toward What End Do We Read Digital Literature?"; in Ricardo, Francisco J. (ed).: Literary Art in Digital Performance (New York: The Continuum International Publishing Group Inc), s. 10-21
  31. STREHOVEC, Janez. (2012). "Digitálny literárny text v ríši nových médií: Text ako jazda"; in Suwara, Bogumila - Husárová, Zuzana: V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre (Bratislava: SAP a Ústav svetovej literatúry SAV), s. 25-44
  32. SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana (eds.). (2012). V sieti strednej Európy: nielen o elektronickej literatúre (Bratislava: SAP a Ústav svetovej literatúry SAV)
  33. SUWARA, Bogumila - HUSÁROVÁ, Zuzana (eds.). (2014). {(staré a nové) rozhrania /*interfejsy*/ [literatúry]} (Bratislava: SAP a Ústav svetovej literatúry SAV)
  34. THERRIEN, Carl. (2014). "Interface"; in Ryan, Marie-Laure - Emerson, Lori - Robertson, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 305-308
  35. THON, Jan-Noël. (2014). "Immersion"; in Ryan, Marie-Laure - Emerson, Lori - Robertson, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 269-272

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.