Bohemica Olomucensia 2015, 7(1):53-65 | DOI: 10.5507/bo.2015.004

Chtělo by to změnu... K výrazovým možnostem angažovanosti v současné české próze

Petr Hrtánek
Katedra české literatury a literární vědy / Centrum regionálních studií, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita, Reální 5, 701 03 Ostrava

Keywords: Contemporary Czech prose, literary engagement, means of expression, critical discussion

"There is a need for a change..." On the expressive possibilities of political and social commitment in contemporary Czech prose

The debate about the so-called "engaged literature" is one of the significant discussions in recent Czech literary life. The discussed concept was soon realized especially in poetic works, although in contemporary Czech fiction appeared several prosaic books that are reviewed in the context of the mentioned discussion: among others, they are novels Mafie v Praze (Mafia in Prague, 2011) and Mráz přichází z Kremlu (Frost is coming from the Kremlin, 2012) by Michal Viewegh or the prose Skutečná událost (The Real Event, 2013) by Emil Hakl. Based on analyses of these books, this study attempts to present literary engagement as the category of expression in contemporary Czech prose, as the category that is-in this specific case-realized in a range of two different orientations: on one hand, it is orientated to pop-literature (M. Viewegh), on the other hand, it is orientated to art ambitious works of fiction (E. Hakl)

Published: March 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrtánek, P. (2015). "There is a need for a change..." On the expressive possibilities of political and social commitment in contemporary Czech prose. Bohemica Olomucensia7(1), 53-65. doi: 10.5507/bo.2015.004
Download citation

References

  1. BORZIČ, Adam - BOUŠKA, Kamil - ŘEHÁK, Petr. (2008). Fantasía (Praha: Dauphin)
  2. DRYJE, František. (2013). Ach! (angažovaná poezie A. D. 2013) (Praha: Nakladatelství Petr Štengl)
  3. HAKL, Emil. (2013). Skutečná událost (Praha: Argo)
  4. KAHUDA, Václav. (2014). Vítr, tma, přítomnost (Brno: Druhé město)
  5. KANTŮRKOVÁ, Eva. (2002). Nečasův román (Brno: Host)
  6. KOZELKA, Milan. (2012). Semeniště zmrdů (Krucemburk: JT's nakladatelství)
  7. URBAN, Miloš. (2001). Hastrman. Zelený román (Praha: Argo)
  8. URBAN, Miloš. (2002). Paměti poslance parlamentu. Sexyromán (Praha: Argo)
  9. URBAN, Miloš. (2008). Lord Mord (Praha: Argo)
  10. VERNER, Pavel. (2001). Kumprechtova broučkiáda. Drama poslance Parlamentu České republiky na hoře Vítkově ve dnech 12.-14. července L. p. 1420 (Praha: Hart)
  11. VIEWEGH, Michal. (2002). Báječná léta s Klausem (Brno: Petrov)
  12. VIEWEGH, Michal. (2011). Mafie v Praze (Brno: Druhé město)
  13. VIEWEGH, Michal. (2012). Mráz přichází z Hradu (Brno: Druhé město)
  14. WEISS, Tomáš. (2011). Postkomunismus: záškrt (S. l.: Za tratí)
  15. BALAŠTÍK, Miroslav. (2002). "Literatura a politika (poznámky k tématu). Dokořán. Bulletin Obce spisovatelů, č. 22, s. 25-27 Go to original source...
  16. BĚLÍČEK, Jan - SVOBODOVÁ, Marta. (2013). "Ideologie a literatura: co se skrývá pod nálepkou levicového literárního časopisu?"; A2 9, č. 17, s. 18-19
  17. BORZIČ, Adam. (2010). "Nechat mluvit vítr"; Tvar 21, č. 4, s. 1 a 4-5
  18. FIALOVÁ, Alena. (2014). "Próza"; in ibidem (ed.): V souřadnicích mnohosti. Česká literatura první dekády jedenadvacátého století v souvislostech a interpretacích (Praha: Academia), s. 339-364
  19. GILK, Erik. (2002). "Přečti a zapal!"; Tvar 13, č. 15, s. 2
  20. HAMAN, Aleš. (2002). "Politika v současné beletrii"; Tvar 13, č. 13, s. 6-7
  21. HAUSER, Michael. (2010). "Proč potřebujeme angažovanou poezii?"; Tvar 21, č. 20, s. 6-7
  22. HRTÁNEK, Petr. (2015). "Román Emila Hakla Skutečná událost v kontextu současných diskusí o angažované literatuře"; in: Literárny život v minulosti a dnes (Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre), s. 183-192
  23. JANOUŠEK, Pavel. (2001). "Třikrát vpředvzad! (Miloš Urban a návrat ideologie do české literatury)"; Tvar 12, č. 20, s. 6-7
  24. JANOUŠEK, Pavel. (2012a). "Kritika kritiky kritiky aneb Program programu aneb Co lze stvořit z instantní polévky?"; Tvar 23, č. 1, s. 8
  25. JANOUŠEK, Pavel. (2012b). "Poslední tah králem. Ještě k té angažovanosti"; Tvar 23, č. 6, s. 6
  26. JANOUŠEK, Pavel. (2012). "969 slov o próze. Michal Viewegh: Mráz přichází z Hradu"; Tvar 23, č. 18, s. 3
  27. JANOUŠEK, Pavel. (2013). "Spát a revoluce aneb Tři zdroje a tři součásti české angažované teorpoezie neboli Co dělat?"; Tvar 24, č. 18, s. 12-13 Go to original source...
  28. JANOUŠEK, Pavel. (2014). "969 slov o próze. Emil Hakl: Skutečná událost"; Tvar 25, č. 9, s. 2
  29. JUNGMANN, Milan. (1993). "Kudy kam z chaosu"; Literární noviny 4, č. 4, s. 7
  30. KLÍČOVÁ, Eva. (2013a). "Angažovaná chvála apatie"; Host 24, č. 4, s. 66-67
  31. KLÍČOVÁ, Eva. (2013b). "Kritéria lyrického věku"; Host 24, č. 6, s. 27
  32. KRATOCHVIL, Jiří. (1992). "Obnovení chaosu v české literatuře"; Literární noviny 3, č. 47, s. 5
  33. KRATOCHVIL, Jiří. (1993). "Česká literatura a politika"; Tvar 4, č. 27-28, s. 1
  34. KUBÍČEK, Jan. (2011). "Co můžeme chtít od angažované poezie"; Tvar 22, č. 9, s. 8
  35. PIORECKÝ, Karel. (2012). "Angažovaná poezie: souřadnice pojmu"; Psí víno 16, č. 59-60, s. 23-29
  36. PIORECKÝ, Karel. (2013). "Milan Kozelka 2012. Terapie sémiotického rváče"; Host 24, č. 4, s. 47-51
  37. PLESNÍK, Ľubomír a kol. (eds.). (2008). Tezaurus estetických výrazových kvalít (Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre)
  38. POLÁCH, Roman. (2014). "Pokus o strukturální rozbor angažované poezie"; Tvar 25, č. 2, s. 8-9
  39. SPRÁVCOVÁ, Božena. (2012). "Je čas? Angažovanost jako projekt z bezradnosti"; Tvar 23, č. 1, s. 6-7
  40. STANZEL, Vladimír. (2013). "Ikarův pád"; Host 24, č. 3, s. 60-61 Go to original source...
  41. STEJSKAL, Jakub. (2012). "O angažovanosti bez entuziasmu. Ještě jednou k současné debatě o pojmu angažovanosti"; A2 8, č. 14, s. 6
  42. VANÍČEK, Jakub. (2011). "Znovu o angažované literatuře"; Tvar 22, č. 17, s. 13

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.