Bohemica Olomucensia 2020, 12(1):10-20 | DOI: 10.5507/bo.2020.002

"Psát podle úplný pravdy" Filipa Topola. Autenticita jako textualita

Kristina Dokulilová
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Keywords: authenticity, authentic effect, text construction, pragmatic dimension of features, role of context

Writing the complete truth by Filip Topol. Authenticity as textuality

Filip Topol himself has often confessed to a strong aura of authenticity which was created around his personality from the very beginning. I would like to uncover this phenomenon in his prosaic debut. In the introduction I try to resist the concept of authenticity in the sense of true representation of reality in his work. I perceive authenticity as the author's intention, which he inscribes in the text during writing process. Authenticity is thus inscribed in the text by the author as an instruction intended to trigger this effect on the reader. Therefore we will focus on certain textual features, which have an authentic effect on the perceiver. This is not only caused by a mere isolated enumeration but mainly by their specific correlation in the text. These language elements that we recognize in the text as "authentic" are features with a pragmatic dimension, which means that they require anchoring in a particular context, be it a link to the text, the author's life, or a general social context which is introduced by literary underground.

Published: March 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dokulilová, K. (2020). Writing the complete truth by Filip Topol. Authenticity as textuality. Bohemica Olomucensia12(1), 10-20. doi: 10.5507/bo.2020.002
Download citation

References

  1. BÍLEK, Petr A. (1996). "Možnosti, Já': Autenticita, autobiografie, autor(ský obraz)"; Tvar 7, č. 14, s. 8-9
  2. BÍLEK, Petr A. (2002). "Stanley Fish: Jak je to tu s textem?"; Aluze 6, č. 3, s. 67-76
  3. BÍLEK, Petr A. (2004). "Wolfgang Iser a jeho koncept implicitního čtenáře v Aktu čtení"; Aluze 8, č. 2-3, s. 134-135
  4. BONDY, Egon. (1990). Básnické dílo (Praha: Pražská Imaginace)
  5. HOFFMANNOVÁ, Jana. (1995). "Paradoxy deníkové a memoárové literatury"; Tvar 6, č. 20, s. 1-4
  6. HOFFMANNOVÁ, Jana. (1996). "Ke stylu deníkové a memoárové literatury; in Styl a tekst: Materialy miedzynarodowej konferencji naukowej (Opole, Uniwersytet Opolski, Institut filologii Polskiej), s. 101-107
  7. JANOUŠEK, Pavel. (1998). "Autenticita jako protipól literární tradice"; in Křivánek, Vladimír (ed.): Autenticita a literatura: sborník referátů z literární konference 41. Bezručovy Opavy (Praha, ÚČL AV ČR - Opava: Slezská univerzita), s. 11-19
  8. JIRSA, Tomáš. (2017). ",Pocity jak žiletky': Psí vojáci na pozadí anachronní touhy 90. let"; in Bílek, Petr A. - Šebek, Josef: Česká populární kultura. Transfery, transponování a další tranzitní procesy. (Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta), s. 180-229
  9. MIHÁLIK, Jakub. (2012). "Stanley Fish: Je v této třídě nějaký text? Autorita interpretačních komunit"; in Macura, Vladimír - Jedličková, Alice: Průvodce po světové literární teorii 20. století (Brno: Host), s. 224-232
  10. MIKULA, Valér. (1997). "Autentickosť a štylizovanosť v slovenskej literárnej tradícii"; RAK, č. 3/4, s. 65-74
  11. MOCNÁ, Dagmar - PETERKA, Josef. (2004). Encyklopedie literárních žánrů (Litomyšl: Paseka)
  12. TOPOL, Filip. (1999). Karla Klenotníka cesta na Korsiku (Praha: Maťa)
  13. TOPOL, Filip. (2006). Tři novely; 2. vyd. (Praha: Maťa)
  14. TOPOL, Filip. (2013). Jako pes (povídky) (Praha: Revolver Revue)
  15. TOPOL, Filip - RIEDEL, Jaroslav. (2004). Národ psích vojáků; 2. aktual. vyd. (Praha: Maťa)
  16. Literární archiv Památníku národního písemnictví. Filip Topol. 434/2017. Rukopisy vlastní - pracovní materiály, karton 1-2. 16. ledna 2017

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.