Bohemica Olomucensia 2020, 12(3):28-42 | DOI: 10.5507/bo.2020.032

Vitka - Dramatický debut Kateřiny Tučkové

Marek Lollok
Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 7, 603 00 Brno

Keywords: contemporary Czech theatre, drama, Vítězslava Kaprálová, Kateřina Tučková

VITKA - KATEŘINA TUČKOVÁ'S DRAMA DEBUT

The paper Vitka - Kateřina Tučková's drama debut deals with the theatre play Vitka by one of the most successful young Czech novelists Kateřina Tučková. The main character of this play is inspired by the Czech music composer and conductor Vítězslava Kaprálová (1915-1940) who died tragically at the age of twenty five years. This paper analyzes some of the main features of Tučková's play and, besides other things, particularly focuses on the strategies and means of language supporting the authenticity impression. It also considers a broader theatre and dramatical context as well as resources that Kateřina Tučková exploated as a basis for her text.

Published: September 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lollok, M. (2020). VITKA - KATEŘINA TUČKOVÁ'S DRAMA DEBUT. Bohemica Olomucensia12(3), 28-42. doi: 10.5507/bo.2020.032
Download citation

References

  1. DOMBROVSKÁ, Lenka. (2018). "Výjimečná žena budiž posuzována jako muž!"; Divadelní noviny, [on-line] http://www.divadelni-noviny.cz/vitka-recenze-dombrovska [Přístup 22. 8. 2018]
  2. HARTMANNOVÁ, Pavla. (2014). "Kateřina Tučková a její ceny"; in L. Machala - P. Kožušníková (eds.), Cenová bilance 2013 (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci), s. 40-54
  3. HERMAN Josef. (2018). "Vitka versus Leoš"; Divadelní noviny, [on-line] http://www.divadelni-noviny.cz/vitka-recenze-herman [Přístup 22.08.2018]
  4. JUNGMANNOVÁ, Lenka. (2014). Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989 (Praha: Filip Tomáš - Akropolis)
  5. KLAUK, Tobias - KÖPPE, Tilmann. (2013). "Telling vs. Showing"; in P. Hühn et al. (eds.), The living handbook of narratology (Hamburg: Hamburg University Press), [on-line] http://www.lhn.uni-hamburg.de/article/telling-vs-showing [Přístup 22. 8. 2018] Go to original source...
  6. KRÁLÍKOVÁ, Andrea. (2015). Autorské tváře v knižních zrcadlech (Praha: UK v Praze, Filozofická fakulta)
  7. MAREČEK, Lubomír. (2018). "Vitka. Husa na provázku zdramatizovala osud ženy obklopené muži"; Lidové noviny, [on-line] https://www.lidovky.cz/recenze-vitka-husa-na-provazku-zdramatizovala-osud-zeny-obklopene-muzi-1o2-/kultura.aspx?c=A180309_095424_ln_kultura_jto [Přístup 22. 8. 2018]
  8. MERENUS, Aleš. (2011). "Nové hranice vyprávění aneb Vypráví drama příběhy?"; in S. Fedrová, - A. Jedličková (eds.), Intermediální poetika příběhu (Praha: Akropolis), s. 141-165
  9. MERENUS, Aleš. (2014). "Jak vypráví drama aneb O generativním a inscenačním vypravěči, zcizovaném vyprávění, voice-overu a dalších vyprávěcích strategiích v dramatu"; Theatralia 17, č. 1, s. 301-314
  10. MERENUS, Aleš. (2017). "Cesta Kateřiny Tučkové za bestsellerem"; in Kateřina Tučková, Dodo Gombár, Žítkovské bohyně: (krev je krev) (program k inscenaci MDB, prem. 20. a 21. května 2017) (Brno: Městské divadlo), s. 13-39
  11. MERENUS, Aleš - LOLLOK, Marek. (2020). "The Image of the Czech Past in the Contemporary Docudrama"; Porównania 2 (Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym), č. 27 Go to original source...
  12. MUCHA, Jiří. (1988). Podivné lásky (Praha: Mladá fronta)
  13. TUČKOVÁ, Kateřina. (2013). Žítkovské bohyně. 2. brož. vyd. (Brno: Host)
  14. TUČKOVÁ, Kateřina. (2018). Vitka (Brno: Host)
  15. VELÍSEK, Vojtěch. (2014). Autentizační funkce; bakalářská práce, vedoucí Bohumil Fořt (Brno, Masarykova univerzita), [on-line] https://is.muni.cz/th/m5evn/ [Přístup 22. 8. 2018]

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.