Bohemica Olomucensia 2020, 12(3):128-144 | DOI: 10.5507/bo.2020.041

Jaroslav Erik Frič: Neoceňovaný a nedoceněný básník

Jakub Chrobák
Ústav bohemistiky a knihovnictví, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě, Masarykova tř. 37, 746 01 Opava

Keywords: criticism, literature, underground, evaluation, Price Balance, Jaroslav Erik Frič

JAROSLAV ERIK FRIČ: UNPRIZED AND UNPRESSED POET

The aim of the study is to outline the characteristics of the work of J. E. Frič. His work is a significant example of the Moravian Christian underground and combines religious themes and those based on the tradition of "beat generation". Another aim of the study is to remind the importance of the meeting "Price Balance", which allows to professionally analyze and describe those forms of literary work and such personalities that are not in the center of todayʼs research interest. These personalities also represent an essential component of Czech literature.

Published: September 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chrobák, J. (2020). JAROSLAV ERIK FRIČ: UNPRIZED AND UNPRESSED POET. Bohemica Olomucensia12(3), 128-144. doi: 10.5507/bo.2020.041
Download citation

References

  1. EXNER, Milan. (1994). "A přece je báseň"; Tvar 5, č. 9, s. 22
  2. FRIČ, Jaroslav Erik. (2004). Americká antologie + Poslední autobus noční linky (Prostějov: Z. Janál)
  3. FRIČ, Jaroslav Erik. (2014). Jsi orkneyské víno a jiné básně (Brno: Ears&Wind Record)
  4. FRIČ, Jaroslav Erik. (2016). Kolotoče bílé hlasy / Houpací kůň šera a jiné básně (Brno: Ears&Wind Record)
  5. FRIČ, Jaroslav Erik. (2017). "V životě je nejpodstatnější nebýt svině"; Rozhovor vedl M. Stöhr a E. Klíčová; Host 33, č. 4, s. 9-15
  6. GROMBÍŘ, Jakub. (2013). "Básnicky bydlí člověk"; Kulturní noviny [online] https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2013/15-2013/basnicky-bydli-clovek [Přístup 10. 1. 2021]
  7. HARÁK, Ivo. (1995). "Verše aristokratické pokory"; Severočeský regionální deník 5, č. 21, s. 8
  8. HRUŠKA, Petr. (2008). "Poezie"; in P. Hruška, L. Machala, J. Zizler (eds.), V souřadnicích volnosti. Česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích (Praha: Academia)
  9. HRUŠKA, Petr. (2014). "Poezie"; in A. Fialová (ed.), V souřadnicích mnohosti. Česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích (Praha: Academia)
  10. CHROBÁK, Jakub. (1999). "'Já píšu špatné básně bez syntaxe.'"; Host 15, č. 1, s. 14
  11. CHROBÁK, Jakub. (2014). "Veliká je nepotřeba osobnosti (nad knihou Psáno na vodu palbou kulometnou I)"; in L. Machala, P. Kožušníková (eds.), Cenová bilance 2013: nad literárními díly oceněnými i neoceněnými v roce 2013 (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci)
  12. JANOUŠEK, Pavel (ed.). (2008). Dějiny české literatury 1945-1989, IV. 1969-1989 (Praha: Academia)
  13. KOMÁREK, Stanislav. (2006). "Ve stylu drobných nosatců"; Host 22, č. 1, s. 75
  14. KUBĚNA, Jiří. (1994). "Jaroslav Erik Frič: Kolotoče bílé hlasy"; Box pro slovo - obraz - zvuk - pohyb - život 3, č. 1, s. 130-131
  15. KUDRNÁČ, Jiří. (1999). "Lyrik donkichotství"; Kam v Brně 43, s. 10
  16. MOTÝL, Petr. (1999). "Aktuální recenze"; Sojky v hlavě 3
  17. NAGY, Petr. (2013). "Není vlastně všedních věcí"; Host 29, č. 4, s. 73
  18. PIORECKÝ, Karel. (2014). "Mezi rozpínavostí a marginalitou"; in A. Fialová, V souřadnicích mnohosti. Česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích (Praha: Academia)
  19. PLOCEK, Jiří. (2019). "Rekviem za potulného dělníka kultury"; Lidové noviny 32, 27. 5., č. 121, s. 11
  20. POSPÍŠIL, Ivo. (1995). "Dobrá poezie"; Brněnský večerník 5, č. 12, s. 3
  21. ŠTOLBA, JAN. (2006). "Hlas básně a hlasy básníků"; Host 22, č. 5, s. 13-15
  22. VTÍPIL, Tomáš. (2010). "Pod povrchem slova underground: Co dnes zbývá z undergroundového protestu?"; Host 26, č. 4, s. 42-45

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.