Bohemica Olomucensia 2023, 15(2):92-121 | DOI: 10.5507/bo.2023.021

Realizace českých vokálů ve čteném projevu frankofonních mluvčích

Pavla Poláchová ORCID...
Centrum jazykového vzdělávání, Letní škola slovanských studií, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Křížkovského 512/10, 771 80 Olomouc

Realisation of Czech vowels in reading of Francophone speakers

The present study focuses on the acoustic analysis of spoken Czech of Francophone speak- ers and focuses on the realization of vowels (which were measured and evaluated using the Praat program). The background material for the analysis were audio-recordings of loud Czech reading by 50 students studying Czech with French as a mother tongue. The analysis shows that the realization of Czech vowels is influenced by negative transfer from the native language, which decreases with higher language level.

Keywords: Czech as a foreign language; Pronunciation; Phonetic analysis; Czech vowels; French vowels

Published: December 30, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Poláchová, P. (2023). Realisation of Czech vowels in reading of Francophone speakers. Bohemica Olomucensia15(2), 92-121. doi: 10.5507/bo.2023.021
Download citation

References

  1. Billières, Michel. 2014. "Les voyelles en français." https://www.verbotonale-phonetique.com/, https://www.verbotonale-phonetique.com/voyelles-francais/ (přístup 7. 10. 2023).
  2. Bláha, Ondřej, Svobodová, Jindřiška et al. 2018. Současná jazyková situace na Moravě a ve Slezsku. Olomouc: Univerzita Palackého. Go to original source...
  3. Boersma, Paul a Weenink, David. 2018. Praat: doing phonetics by computer, Verze 6.0.40, http://www.praat.org/ (přístup 7. 10. 2023).
  4. Carton, Fernand. 1974. Introduction à la phonétique du français. Paris: Bordas.
  5. Celce-Murcia, Marianne et al. 2010. Teaching Pronunciation. A Course Book and Reference Guide. New York: Cambridge University Press.
  6. Confortiová, Helena. 2009. "Význam výslovnosti při výuce češtiny jako cizího jazyka." Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2007-2009. Ed. Kateřina Hlínová. Praha: Akropolis, s. 11-15.
  7. Detey, Sylvain et al. 2010. Les variétés du français parlé dans l'espace francophone. Paris: Ophrys.
  8. Dohalská, Marie a Schulzová, Olga. 2003. Fonetika francouzštiny. Praha: Karolinum.
  9. Dosoudilová, Markéta. 2015. Postoje rodilých mluvčích ke komunikaci s česky mluvícími cizinci se zaměřením na vnímání závažnosti jazykových nedostatků. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  10. Dufeu, Bernard. 2008. "L'Importance de la prononciation dans l'apprentissage d'une langue étrangère." Franc parler, https://www.psychodramaturgie.org/upload/Importance%20de%20la%20prononciation.%20Franc-parler.pdf (přístup 7. 10. 2023).
  11. Fraser, Helen. 2000. Coordinating Improvements in Pronunciation Teaching for Adult Learners of English as a Second Language. https://helenfraser.com.au/wp-content/uploads/ANTA-REPORT-FINAL.pdf (přístup 7. 10. 2023).
  12. Guilbault, Christian. 2023. "Trapèze vocalique du français." http://www.sfu.ca/fren270/Phonetique/trapze.htm (přístup 7. 10. 2023).
  13. Hála, Bohuslav. 1960. Fonetické obrazy hlásek. Praha: SPN.
  14. Hedbávná, Barbora, Janoušková, Jana a Veroňková, Jitka. 2009. "Výslovnost češtiny u cizinců - poznámky k metodám výuky." Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2007-2009. Ed. Kateřina Hlínová. Praha: Akropolis, s. 27-34.
  15. Hradilová, Darina. 2016. "Několik poznámek k tomu, co žáci postrádají ve výuce českého jazyka." Didaktické studie 8(2), s. 38-51.
  16. Hradilová, Darina. 2020. Role rodilého mluvčího v cizojazyčné komunikaci. Olomouc: Univerzita Palackého.
  17. Hradilová, Darina. 2022. "Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost." Didaktické studie 14(2), s. 29-47.
  18. Kopečková, Michaela. 2022. Mluvní vzory v hlavním televizním zpravodajství. Olomouc: Univerzita Palackého.
  19. Krashen, Stephen D. 2002. Second Language Acquisition and Second Language Learning. https://www.sdkrashen.com/content/books/sl_acquisition_and_learning.pdf (přístup 7. 10. 2023).
  20. Krčmová, Marie. 2008. Fonetika a fonologie. https://is.muni.cz/elportal/estud/ff/ps09/fonetika/tisk_2009/Fonetika_a_fonologie_logo.pdf (přístup 7. 10. 2023).
  21. Krčmová, Marie. 2009. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: Ostravská univerzita.
  22. Kučera, Jakub. 2023. Analýza mluvního projevu současných českých politiků. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  23. Lauret, Bertrand. 2007. Enseigner la prononciation : questions et outils. Paris: Hachette. Go to original source...
  24. Léon, Pierre et al. 2009. Phonétique du FLE. Paris: Armand Colin. Go to original source...
  25. Léon, Pierre. 2012. Phonétisme et prononciations du français. Paris: Armand Colin.
  26. Machač, Pavel a Skarnitzl, Radek. 2009. Fonetická segmentace hlásek. Praha: Epocha.
  27. Maurová Paillereau, Nikola. 2015. Perception et production des voyelles orales du français par des futures enseignantes tchèques de Français Langue Etrangère. Disertační práce. Paris: Université de la Sorbonne Nouvelle.
  28. Miličková, Ladislava. 1997. "Le parler français en Belgique - II." Études Romanes de Brno 27(L18), s. 53-60.
  29. Paillereau, Nikola a Chládková, Kateřina. 2019. "Spectral and Temporal Characteristics of Czech Vowels in Spontaneous Speech." Acta Universitatis Carolinae: Philologica 2, Phonetica Pragensia, s. 77-95. Go to original source...
  30. Paldusová, Michaela. 2021. "Jak učit výslovnost." https://mluvimcesky.cz/, https://mluvimcesky.cz/jak-ucit-vyslovnost/ (přístup 7. 10. 2023).
  31. Palková, Zdena. 1994. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
  32. Poláchová, Pavla. 2023. Chyby ve výslovnosti češtiny u frankofonních studentů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  33. Skarnitzl, Radek, Šturm, Pavel a Volín, Jan. 2016. Zvuková báze řečové komunikace. Praha: Karolinum.
  34. Skarnitzl, Radek a Volín, Jan. 2012. "Referenční hodnoty vokalických formantů pro mladé dospělé mluvčí standardní češtiny." Akustické listy 18(1), s. 7-11.
  35. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (SERR). 2002. "Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme." https://www.msmt.cz/, http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky (přístup 7. 10. 2023).
  36. Šebesta, Karel. 2005. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
  37. Štěpáník, Stanislav a Vlčková-Mejvaldová, Jana. 2018. Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku. Plzeň: Fraus.
  38. Štěpánová, Veronika. 2019. Vývoj kodifikace české výslovnosti. Praha: Academia.
  39. Veroňková, Jitka. 2012. "Nahrávání - nedoceněný pomocník při výuce češtiny pro cizince." Nová čeština doma a ve světě (1), s. 75-91.
  40. Vlčková-Mejvaldová, Jana. 2006. Prozodie, cesta i mříž porozumění. Praha: Karolinum.
  41. Volín, Jan a Skarnitzl, Radek. 2018. Segmentální plán češtiny. Praha: Univerzita Karlova.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.