Bohemica Olomucensia 2023, 15(2):170-205 | DOI: 10.5507/bo.2023.024

Škola hrou aneb Objevné putování po stopách významných osobností Moravskoslezského kraje

Jiří Byčkov ORCID...
Filologická fakulta Lodžské univerzity, Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

School of play or Discovery journey in the footsteps of prominent personalities of the Moravian-silesian region

The article describes in theoretical terms the aims, forms and Principles of the CLIL (abbreviation of Content and Language Integrated Learning) teaching method, which consists in integrated teaching of a foreign language together with the content of a non-language subject in language education. It explains how the method contributes to the development of communicative and intercultural competences in foreign students and helps to increase the rate of immersion in education. In the practical part, it presents an example of the application of an interactive educational lesson in teaching Czech lan- guage to foreign language students of Bohemia. The contribution includes an interactive blind map of the Moravian-Silesian Region and worksheets that can be modified by the interested students for their own pedagogical practice.

Keywords: CLIL; intercultural competence; education; bohemistics; linguistics; cognition; immersion; bilingual teaching

Published: December 30, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Byčkov, J. (2023). School of play or Discovery journey in the footsteps of prominent personalities of the Moravian-silesian region. Bohemica Olomucensia15(2), 170-205. doi: 10.5507/bo.2023.024
Download citation

References

  1. Bachelard, Gaston. 2018. Nový vědecký duch a další eseje. Praha: Malvern.
  2. Benešová, Barbora. 2023. "Metoda CLIL: Krátký pohled do historie, využití metody CLIL v Evropě, přínosy a úskalí používání metody CLIL ve výuce." http://clil.nidv.cz/index.html, http://clil.nidv.cz/dokument_2.html (přístup 18. 3. 2023).
  3. Bertrand, Yves. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  4. Bezruč, Petr. 2022. Slezské písně. Praha: Akropolis.
  5. Blakemoore, Sarah-Jane a Firth, Uta 2005. The learning brain: Lessons for education. Oxford: Blackwell.
  6. Braun, Arnold. 2007. "Immersion et compréhension en lecture". L'Éducation au-delà des frontières. Eds. Loirain Puren a Susan Babault. Paris: L'Harmattan, s. 215-257.
  7. Coyle, Do, Hood, Philip a Marsh, David. 2010. Obsahově a jazykově integrované učení, https://www.icesi.edu.co/blogs_estudiantes/clil/?page_id=272 (přístup 20. 7. 2023).
  8. Coyle, Do. 2006. Monograph 6 Developing CLIL: Towards a Theory of Practice. Barcelona: APAC.
  9. Deller, Sheelagh et al. 2007. Teaching Other Subjects Through English. Oxford: Oxford University Press.
  10. Eurydice. 2005. L'enseignement d´une matiére intégré á une langue éntrangéere (EMILE) á l'école en Europe. Bruxelles: Eurydice.
  11. Gardner, Howard. 1999. Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  12. Kalhous, Zdeněk, Obst, Otto et al. 2002. Školní didaktika. Praha: Portál.
  13. Kolář, Zdeněk et al. 2012. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada.
  14. Komenský, Jan, Amos. 1946. Didaktika analytická. Praha: Josef Samec.
  15. Komenský, Jan, Amos. 2007. Obecná porada o nápravě věcí lidských - výbor z díla. Brno: Soliton-team, z. s.
  16. Koncepce jazykového vzdělávání na léta 2017-2022. Č. j. MSMT38611/2016, https://www.nidv.cz/images/ntopics/manual-nahrane/Koncepce_jazykoveho_vzdelavani_PV_compressed.pdf (přístup 25. 3. 2023).
  17. Maňák, Josef a Švec, Vlastimil. 2003. Výukové metody. Praha: Paido.
  18. McLeay, Heather. 2003. The Relationship Between Bilingualism and the Performance of Spatial Tasks. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, s. 423-438. Go to original source...
  19. Mehisto, Peeter, Marsh, David a Jesus, María. 2008. Uncovering CLIL. Content and Language Integrated Learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Publishers Limited.
  20. Okoň, Waldemar. 1996. K základům problémového vyučování. Praha: SPN.
  21. Peterson, Jordan Bernt. 2021. Řád není všechno, 12 dalších pravidel pro život. Praha: Argo.
  22. Piaget, Jean. 1999. Psychologie inteligence. Praha: Portál.
  23. Po stopách osobností Moravskoslezského kraje. 2004. Krajský úřad Ostrava, Moravskoslezský kraj: B. A. T. program s. r. o., https://docplayer.cz/3896886-Po-stopach-osobnosti-moravskoslezskeho-kraje.html (přístup 2. 4. 2023).
  24. Šmídová, Tereza et al. 2012. "CLIL aneb moderní vzdělávání pro 21. století". Minimetodika NÚV - metodická podpora pro učitele, http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=43509&view=2893&view=5473 (přístup 8. 3. 2023).
  25. Tejkalová, Lenka. 2010. Postavte žákům lešení aneb jak na scaffolding v hodinách CLIL a nejen tam, http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/9797/html (přístup 3. 4. 2023).
  26. Tejkalová, Lenka. 2013. Výzkumy o přínosu CLILu, RVP.cz, https://clanky.rvp.cz/clanek/17437/VYZKUMY-O-PRINOSU-CLILU.html, (přístup 20. 4. 2023).
  27. Těsnohlídek, Rudolf. 1995. Liška Bystrouška. Praha: Bystrov a synové.
  28. Trhlíková, Jana a Novotná, Hana. 2022. "Přechod absolventů středních škol na trh práce I. etapa - šetření 2021". Srovnání situace absolventů učební a maturitní úrovně vzdělání. Praha: Národní pedagogický institut České republiky, https://www.infoabsolvent.cz/Temata/PublikaceAbsolventi?Stranka=9-0-179&NazevSeo=Prechod-absolventu-strednich-skol-na-trh-prace-I- (přístup 25. 3. 2023).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.