Bohemica Olomucensia 2015, 7(1):8-29 | DOI: 10.5507/bo.2015.002

Logicko-sémantická analýza estetických pojmů a její důsledky pro ontologii estetických vlastností

Pavel Zahrádka
Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého, tř. Svobody 26, 779 00 Olomouc

Klíčová slova: Semantic analysis, classification of aesthetic concepts, evaluative aesthetic concepts, descriptive aesthetic concepts

Logico-semantic analysis of aesthetic concepts and its implications for the ontology of aesthetic proprieties

The paper deals in the first part with the semantic analysis and classification of aesthetic concepts. Subsequently, on the basis of this analysis three conclusions are inferred that are relevant to the ontology of aesthetic properties. Firstly, the predicate function of evaluative aesthetic concepts is refuted. Secondly, the distinction between aesthetic and non-aesthetic concepts is discussed. I argue for the thesis that this distinction is not categorical, but functional one, and therefore does not imply the introduction of a special ontological category for aesthetic properties. Thirdly, the possibility of separating the evaluative and descriptive component of mixed aesthetic concepts is discussed. I defend the thesis that mixed aesthetic concepts have the semantic structure of thick concepts. The evaluative function of aesthetic concepts proves the relational nature of aesthetic properties, on the basis of which it is necessary to reject the version of the aesthetic realism construing the existence of aesthetic qualities as independent on the perceiving subject.

Zveřejněno: 1. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zahrádka, P. (2015). Logicko-sémantická analýza estetických pojmů a její důsledky pro ontologii estetických vlastností. Bohemica Olomucensia7(1), 8-29. doi: 10.5507/bo.2015.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. BALL, Victoria K. (1965). "Aesthetics of Color: A Review of Fifty Years of Experimentation"; The Journal of Aesthetics and Art Criticism 23, č. 4, s. 441-452 Přejít k původnímu zdroji...
  2. BENDER, John. (1987). "Supervenience and the Justification of Aesthetic Judgments"; The Journal of Aesthetics and Art Criticism 46, č. 1, s. 31-40 Přejít k původnímu zdroji...
  3. BENDER, John. (1996). "Realism, Supervenience, and Irresolvable Aesthetic Disputes"; The Journal of Aesthetics and Art Criticism 54, č. 4, s. 371-381 Přejít k původnímu zdroji...
  4. BONZON, Roman. (1999). "Aesthetic Objectivity and the Ideal Observer Theory"; British Journal of Aesthetics 39, č. 3, s. 230-240 Přejít k původnímu zdroji...
  5. BONZON, Roman. (2009). "Thick Aesthetic Concepts"; Journal of Aesthetics and Art Criticism 67, č. 2, s. 191-199 Přejít k původnímu zdroji...
  6. COHEN, Ted. (1973). "Aesthetic/Non-aesthetic and the Concept of Taste: A Critique of Sibley's Position"; Theoria 39, č. 1-3, s. 113-152 Přejít k původnímu zdroji...
  7. DANTO, Arthur C. (1974). "The Transfiguration of the Commonplace"; The Journal of Asthetics and Art Criticism 33, č. 2, s. 139-148 Přejít k původnímu zdroji...
  8. DANTO, Arthur C. (2010). "Svět umění"; přel. Tomáš Kulka, in Kulka, Tomáš - Ciporanov, Denis (eds.): Co je umění? (Červený Kostelec: Pavel Mervart), s. 95-111
  9. HUME, David. (2002). "O normě vkusu"; přel. Ivana Panochová, Aluze 5, č. 2, s. 82-91
  10. HUNGERLAND, Isabel C. (1962). "The Logic of Aesthetic Concepts"; Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association 36, s. 43-66 Přejít k původnímu zdroji...
  11. KULENKAMPFF, Jens. (2011). "Existuje ontologický problém uměleckého díla?"; in Zahrádka, Pavel (ed.): Estetika na přelomu milénia: Vybrané problémy současné estetiky (Brno: Barrister & Principal), s. 93-107
  12. LEVINSON, Jerrold. (2006). "Aesthetic Properties, Evaluative Force, and Differences of Sensibility"; in idem: Contemplating Art: Essays in Aesthetics (Oxford: Oxford University Press), s. 315-335 Přejít k původnímu zdroji...
  13. MARGOLIS, Joseph. (1974). "Works of Art as Physically Embodied and Culturally Emergent Entities"; The British Journal of Aesthetics 14, č. 3, s. 187-196 Přejít k původnímu zdroji...
  14. MOORE, George E. (1993). Principia Ethica (Cambridge: Cambridge University Press)
  15. PETTIT, Philip. (1983). "The Possibility of Aesthetic Realism"; in Schaper, Eva (ed.): Pleasure, Preference, and Value: Studies in Philosophical Aesthetics (Cambridge: Cambridge University Press), s. 17-38
  16. REICHER, Maria E. (2005). Einführung in die philosophische Ästhetik (Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft)
  17. RYLE, Gilbert. (2002). The Concept of Mind (Chicago: University of Chicago Press)
  18. SIBLEY, Frank. (2003). "Estetické pojmy"; přel. Denis Ciporanov, in Zuska, Vlastimil (ed.): Umění, krása, šeredno (Praha: Karolinum), s. 23-48
  19. SIBLEY, Frank. (2007). "Particularity, Art, and Evaluation"; in idem: Approach to Aesthetics: Collected Papers on Philosophical Aesthetics (Oxford: Clarendon Press), s. 88-103 Přejít k původnímu zdroji...
  20. SMITH, Barbara H. (1988). Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory (Cambridge, MA: Harvard University Press)
  21. VAIDA, Iuliana Corina. (1998). "The Quest for Objectivity: Secondary Qualities and Aesthetic Qualities"; The Journal of Aesthetics and Art Criticism 56, č. 3, s. 283-297 Přejít k původnímu zdroji...
  22. WITTGENSTEIN, Ludwig. (1998). Filosofická zkoumání (Praha: Filosofia)
  23. ZAHRÁDKA, Pavel. (2015). "Existuje 'velké' umění? Kritika axiologického základu uměleckého kánonu"; Filosofický časopis 63, č. 1, s. 75-92
  24. ZANGWILL, Nick. (1995). "The Beautiful, the Dainty and the Dumpy"; British Journal of Aesthetics 35, č. 4, s. 317-329 Přejít k původnímu zdroji...
  25. ZEMACH, Eddy. (1991). "Real Beauty"; Midwest Studies in Philosophy 16, č. 1, s. 249-265 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.