Bohemica Olomucensia 2017, 9(1):56-71 | DOI: 10.5507/bo.2017.005

Literatura z počítače: Když píší "autoři" bez poetického vědomí

Tomáš Franta
Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Katedra bohemistiky, tř. Svobody 26, 771 80 Olomouc

Klíčová slova: generative literature, electronic literature, artificial intelligence, artificial neural network, interactive fiction, interactive drama, chatbot

Literature from a computer: When there are "authors" without poetical consciousness writing

This study focuses on the phenomenon of generative literature. It gives a condensed chronological overview of generetive literature in Czechia, Slovakia and worldwide from 1950s till the present time. Focusing on most significant pieces of generative literature it shows evolutionary tendencies within this field and gives a brief reflection about autorship, originality and future of generative literature.

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Franta, T. (2017). Literatura z počítače: Když píší "autoři" bez poetického vědomí. Bohemica Olomucensia9(1), 56-71. doi: 10.5507/bo.2017.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. AARSETH, Espen J. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature (Baltimore: The Johns Hopkins University Press)
  2. ALI, Tariq. (2016). "Why Robots Will Not (Fully) Replace Human Writers: An Argument About Algorithms", http://tra38.github.io/blog/c20-robojournalism-2.html [přístup 27. 4. 2017]
  3. FLORES, Leonardo. (2014). "Digital Poetry"; in RYAN, Maurie-Laure - EMERSON, Lori - ROBERTSON, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 155-162
  4. FUNKHOUSER, Christopher Thompson. (2007). Prehistoric digital poetry. An Archeology of forms, 1959-1995 (Tuscaloosa: The University Alabama Press)
  5. GÉRVAS, Pablo. (2014). "Story Generation"; in RYAN, Maurie-Laure - EMERSON, Lori - ROBERTSON, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 474-477
  6. HAYLES, N. Katherine. (2002). Writing Machines (Londýn: The MIT Press) Přejít k původnímu zdroji...
  7. HUNT, Elle. (2016). "Tay, Microsoft's AI chatbot, gets a crash course in racism from Twitter", The Guardian, https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/24/tay-microsofts-ai-chatbot-gets-a-crash-course-in-racism-from-twitter [přístup 27. 4. 2017]
  8. HUSÁROVÁ, Zuzana. (2016). "Slovenská elektronická literatúra"; World Literature Studies 3, č. 8, s. 57-77
  9. JIRKOVSKÝ, Jan. (2012). Game Industry 2 (Praha: D.A.M.O.)
  10. KRÁTKÁ, Eva. (2016). Vizuální poezie: pojmy, kategorie a typologie ve světovém kontextu (Brno: Host)
  11. LEVÝ, Jiří - PALA, Karel. (2014). "Generování veršů jako problém prozodický"; Psí víno 18, č. 68, s. 26-32
  12. MAGERKO, Brian. (2014). "Interactive drama"; in RYAN, Maurie-Laure - EMERSON, Lori - ROBERTSON, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 284-289
  13. MATERNA, Jiří. (2016). Poezie umělého světa (Brno: Backstage Books)
  14. PÁNOVÁ, Martina. (2016). Robotic journalism a jeho vliv na produkci zpráv (Olomouc: Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta filozofická)
  15. PIORECKÝ, Karel. (2013). "Romány na pokračování v situaci digitálního zveřejnění"; World Literature Studies 5, č. 22, s. 73-90
  16. PIORECKÝ, Karel. (2016). Česká literatura a nová média (Praha: Academia)
  17. PIORECKÁ, Kateřina. (2017). "Ctrl + A / Ctrl + C / Ctrl + V : psaní v postdigitální kultuře"; Host 33, č. 4, s. 26-31
  18. PRAKS, Vítězslav. (2009). Computerová naratologie: Narativní schémata počítačových her (Průhonice: Litera Proxima)
  19. RETTBERG, Scott - RETTBERG, Jill Walker. (2010). "Digital Media"; in HERMAN, David - MCHALE, Brian - PHELAN, James (eds.): Teaching Narrative Theory (Ohio: Modern Language Association of America), s. 221-236
  20. RETTBERG, Jill Walker. (2014). "Visualising Networks of Electronic Literature: Dissertations and the Creative Works They Cite"; Electronic Book Review, http://electronicbookreview.com/thread/electropoetics/analyzing [přístup 27. 4. 2017]
  21. RYAN, Marie-Laure. (2014). "Interactive drama"; in RYAN, Maurie-Laure - EMERSON, Lori - ROBERTSON, Benjamin J. (eds.): The Johns Hopkins Guide to Digital Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press), s. 292-297 Přejít k původnímu zdroji...
  22. SCHILLER, Ben. (2016). "This Japanese Novel Authored By A Computer Is Scarily Well-Written"; Fastcompany.com, https://www.fastcompany.com/3058300/this-japanese-novel-authored-by-a-computer-is-scarily-well-written [přístup 27. 4. 2017]
  23. SCHMIDT, Siegfried J. (1969). Člověk stroj a báseň: racionální strategie v experimentální poezii (Liberec: Severočeské nakladatelství)
  24. WARDRIP-FRUIN, Noah. (2005). "Christopher Strachey: The first digital artist?"; Grand Text Auto, https://grandtextauto.soe.ucsc.edu/2005/08/01/christopher-strachey-first-digital-artist/ [přístup 27. 4. 2017]

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.