Bohemica Olomucensia 2018, 10(2):10-22 | DOI: 10.5507/bo.2018.019

Estetika - poetika - umění

Aleš Haman

Klíčová slova: artificiality of art, aesthetics, poetics, kitsch

Aesthetics - Poetics - Art

This study explores a disposition of aesthetics and its relation with the work of art, mainly the literary one. The author raises the question whether an aesthetical function is the only one, which determines the quality of the artwork, or not. Taking an example of thinking of J. P. Sartre and others, the study shows how much this reductive perception limits an existential understanding of a range of art experience, an experience of contact with artwork. It becomes apparent that specific character of artwork is formed by the aesthetical part as well as by poetical part, which gives concrete shape to the artwork and emphasizes artistic intention itself. This critique of single-minded perception of artwork and its replacing by wider one could lead to separation of structural literary theory as a system of artistic standards from poetical and aesthetical qualities of artwork, which wouldn't be subordinate to semiotic theory. A shift from Saussure-esque concept of artwork as a linguistic sign towards the functional, anthropological concept of art could be a result, too.

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Haman, A. (2018). Estetika - poetika - umění. Bohemica Olomucensia10(2), 10-22. doi: 10.5507/bo.2018.019
Stáhnout citaci

Reference

  1. CLAIR, Jean. (2011). L'hiver de la culture (Paris: Flammarion)
  2. CROWTHER, Paul. (2010). "Kulturní vyloučení, normativita a definice umění"; in Kulka, Tomáš - Ciporanov, Denis (eds.): Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století (Červený Kostelec: Pavel Mervart), s. 403-423
  3. DUFRENNE, Mikel. (1963). Le poétique (Paris : Presses universitaires de France)
  4. ECO, Umberto. (2007). Dějiny ošklivosti (Praha: Argo)
  5. GENETTE, Gérard. (1994). L'oeuvre de l'art, 1. Immanence et Transcendance (Paris: Seuil) Přejít k původnímu zdroji...
  6. GENETTE, Gérard. (1997). L'oeuvre de l'art, 2. La relation esthétique (Paris: Seuil) Přejít k původnímu zdroji...
  7. GIESZ, Ludwig. (1971). Phänomenologie des Kitsches (München: Wilhelm Fink Verlag)
  8. HAMAN, Aleš. (2012). Osudy moderního umění (Praha: Pulchra)
  9. JAKOBSON, Roman. (1995). Poetická funkce (Jinočany: H & H)
  10. KULKA, Tomáš. (1994). Umění a kýč (Praha: Torst)
  11. KULKA, Tomáš. (2004). Umění a falzum. Monismus a dualismus v estetice (Praha: Academia)
  12. MUKAŘOVSKÝ, Jan. (1936). Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (Praha: Fr. Borový)
  13. SARTRE, Jean-Paul. (1936). L'imagination (Paris: Alcan)
  14. SARTRE, Jean-Paul. (1940). L'Imaginaire. Psychologie phénoménologique de l'imagination (Paris: Gallimard)
  15. SCHMIDOVÁ, Herta. (2012). Struktury a funkce: Výbor ze studií 1989-2009; předmluva Haman, Aleš (Praha: Karolinum)
  16. ZUSKA, Vlastimil. (2001). Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny (Praha: Triton)
  17. ZYKMUND, Václav. (1966). Umenie a gýč (Bratislava: Vydavatelstvo Slovenského fondu výtvarných umení)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.