Bohemica Olomucensia 2019, 11(1):214-234 | DOI: 10.5507/bo.2019.006

Cooperův Wyandot: nová varianta mizejícího indiána

Michal Peprník
Katedra anglistiky a amerikanistiky, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Klíčová slova: Noble and Ignoble Savage, Vanishing Indian, James Fenimore Cooper, discourse of savagism, Wyandotté; or, the Hutted Knoll. A Tale

James Fenimore Cooper's Wyandotté: A new variant of the vanishing Indian

The paper challenges the conventional critical assumption that James Fenimore Cooper was recycling the myth of the Noble and Ignoble Savage and the stereotype of the Good and Bad Indian. The paper takes as a starting point the discourse of savagism (Roy Harvey Pearce), in which the opposites are blended into a single mixed type, neither purely noble or ignoble, good or bad, the so called Vanishing Indian. The paper demonstrates that Cooper created a greater variety of types of the Vanishing Indian and that their typology was the result of a largely autonomous (semiotic) process of variation, based on new combinations of already existing traits. Moreover, in his late novels, most clearly in Wyandotté (1843) Cooper even probed the options of moving beyond the semantic field of the Vanishing Indian towards a more mimetic concept of culturally assimilated Indian.

Zveřejněno: 1. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Peprník, M. (2019). Cooperův Wyandot: nová varianta mizejícího indiána. Bohemica Olomucensia11(1), 214-234. doi: 10.5507/bo.2019.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARNETTOVÁ, Louise K. (1975). The Ignoble Savage: American Literary Racism, 1790-1890 (Westport: Greenwood Press)
  2. BERKHOFER, Robert F. (1979). The White Man's Indian: Images of the American Indian from Columbus to the Present (New York: Vintage Books)
  3. BERRY, Brewton. (1960). "The Myth of the Vanishing Indian", Pylon 21, č. 1, s. 51-57 Přejít k původnímu zdroji...
  4. COOPER, James Fenimore. (1961). Poslední Mohykán; přel. Vladimír Henzl (Praha: SNDK)
  5. COOPER, James Fenimore. (1964). Průkopníci; přel. Vladimír Henzl (Praha: SNDK)
  6. COOPER, James Fenimore. (1859). The Wept of Wish of Wish-ton-Wish: A Tale (New York: W. A. Townsend and Company)
  7. COOPER, James Fenimore. (1843). Wyandotté; or, the Hutted Knoll. A Tale (Philadelphia: Lea & Blanchard)
  8. ELIOT, T. S. (1991). "Hamlet a jeho problémy" in O básnictví a básnících; přel. Martin Hilský (Praha: Odeon), s. 151-156
  9. FIEDLER, Leslie. (1960). Love and Death in the American Novel (New York: Criterion Books)
  10. HODROVÁ, Daniela. (1997). "Paměť a proměny míst: Na okraj tematologie a topologie" in Hodro - vá, Daniela, et al.: Poetika míst: Kapitoly z literární tematologie (Praha: H&H)
  11. KUBÍČEK, Tomáš - BÍLEK, Petr A. - HRABAL, Jiří. (2013). Naratologie: Strukturální analýza vyprávění (Praha: Dauphin)
  12. MCWILLIAMS, John P. (1989). The American Epic: Transforming a Genre (Cambridge: Cambridge University Press) Přejít k původnímu zdroji...
  13. MCWILLIAMS, John P. (1993). The Last of the Mohicans: Civil Savagery and Savage Civility (New York: Twayne's Publishers)
  14. NOVAK, Maximillian E. (1997). "Primitivism" in Nisbet, H. B. - Rawson, Claude (eds.): The Cambridge History of Literary Criticism (Cambridge: Cambridge University Press), s. 456-469 Přejít k původnímu zdroji...
  15. PEARCE, Roy Harvey. (1988). Savagism and Civilization: A Study of the Indian and the American Mind (Berkeley: University of California Press) Přejít k původnímu zdroji...
  16. RINGE, Donald A. (1988). James Fenimore Cooper (Boston: Twayne Publishers)
  17. WALKER, Warren S. (1962). James Fenimore Cooper: An Introduction and Interpretation (New York: Holt, Rinehart and Winston)
  18. WALKER, Warren S. (1978). Plots and Characters in the Fiction of James Fenimore Cooper (Hamden: Archon Books)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.