Bohemica Olomucensia 2020, 12(1):32-47 | DOI: 10.5507/bo.2020.004

Dějiny a jejich obraz v novější české próze. Rozpad obrazu historie, jeho rekonstituce prostřednictvím uměleckého díla

Jakub Vaníček
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta Univerzity Palackého, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Klíčová slova: historical novel, social novel, literary criticism, historiographic metafiction

History and its image in recent Czech prose

After 1989, the critical discussion in Czech literature went through several important stages regarding the relation between a work of art and social events. Based on this discussion, the presented paper examines the relations between the literary work and its critical reflection and tries to define the "type of social speech production". The starting point for this search is the reasoning by Pierre Macherey, who argues that a literary work is always related to history in some way. The following section of the paper provides the interpretations of the novels by David Zábranský and Václav Kahuda.

Zveřejněno: 1. březen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vaníček, J. (2020). Dějiny a jejich obraz v novější české próze. Rozpad obrazu historie, jeho rekonstituce prostřednictvím uměleckého díla. Bohemica Olomucensia12(1), 32-47. doi: 10.5507/bo.2020.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. BALAŠTÍK, Miroslav. (2019). "Mohou spisovatelé zachránit Evropu?"; Host, roč. 35, č. 3, s. 20-24
  2. BĚLÍČEK, Jan. (2014). "Tenhle vlak jezdí v kruzích: o Sylvii Richterové a ideologické funkci české beletrie"; A2, roč. 10, č. 21, s. 5
  3. BÍLEK, Petr A. (2014). "Výtečné paměti a rozpolcený vypravěč: Sylvie Richterová vydává po dvaceti letech novou prózu"; Respekt, roč. 25, č. 36, s. 60
  4. BÍLEK, Petr A. (2015). "Nenáhodné setkání českých fašistů a psa Žeryka: David Zábranský se vrací jako pozoruhodný vypravěč"; Respekt, roč. 26, č. 26, s. 70
  5. FIALOVÁ, Alena, ed. (2014). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích (Praha: Academia)
  6. GILK, Erik. (2015). "Hrátky se čtenářskými očekáváními"; Host, roč. 31, č. 7, 82-83
  7. JAMESON, Fredric. (2016). Postmodernismus, neboli, Kulturní logika pozdního kapitalismu, přel. Olga Sixtová a Josef Šebek (Praha: Rybka Publishers)
  8. JANOUŠEK, Pavel. (2014). "Václav Kahuda: Tma vítr přítomnost"; Tvar, roč. 25, č. 19, s. 2
  9. JANOUŠEK, Pavel. (2015). "Sylvie Richterová: Každá věc ať dospěje na své místo"; Tvar, roč. 26, č. 3, s. 2
  10. JANOUŠEK, Pavel - PIORECKÝ, Karel - STEHLÍKOVÁ, Olga - VAJCHR, Marek. (2015). "Rok kritického pnutí aneb mezi Kahudou a Kolmačkou: Česká literatura 2014: první bilance"; Host, roč. 31, č. 1, s. 9-17
  11. LUKÁCS, György. (1976). Historický román, přel. Július Albrecht (Bratislava: Tatran)
  12. MACHALA, Lubomír. (2004). "Obnovení svéprávnosti: jak se v polistopadové době změnilo postavení a funkce české literatury?"; Host, roč. 20, č. 10, s. 12-16
  13. MACHEREY, Pierre. (2014). "Za teorii literární produkce", přel. Tomáš Chudý; in Müller, Richard - Šebek, Josef (eds.), Texty v oběhu: antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře (Praha: Academia), s. 116-154
  14. MÜLLER, Richard. (2018). "Souběžná míjení. Marxismus a zlom v pojetí literární 'struktury'"; Česká literatura, roč. 66, č. 2, s. 153-181
  15. PECHAR, Jiří. (2016). "Modernismus a postmodernismus"; in Kanda, Roman, a kol., Podzim postmodernismu: teoretické výzvy současnosti (Praha: Filosofia), s. 51-58
  16. ŠANDA, Michal. (2015). "Na mediální vlně"; Právo, roč. 25, č. 264, příloha Salon, s. 4
  17. ŠEBEK, Josef. (2019). Literatura a sociálno. Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé (Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.