Bohemica Olomucensia 2023, 15(2):12-25 | DOI: 10.5507/bo.2023.017

Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem

Jana Marie Tušková, Hana Svobodová ORCID...
Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 623/7, 603 00 Brno

Selected methods of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue

The paper focuses on the possibilities of using selected methods and procedures of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue. Most of them develop reading literacy understood as the ability to understand, reflect on and use written text to achieve certain goals, i.e. to develop one's own skills and knowledge and to actively participate in society. The essence of the paper consists of examples of practical use of selected methods of critical thinking in tea- ching Czech as a second/foreign language, which serve to motivate and develop writing and speaking.

Keywords: Critikal thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second/foreign language

Zveřejněno: 30. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tušková, J.M., & Svobodová, H. (2023). Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem. Bohemica Olomucensia15(2), 12-25. doi: 10.5507/bo.2023.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bertrand, Yves. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  2. Bischofová, Jana et al. 2011. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum.
  3. Hausenblas, Ondřej a Košťálová, Hana. 2006a. "Co je E-U-R. Podrobněji k evokaci." Kritické listy 6(22), s. 54-58.
  4. Hausenblas, Ondřej a Košťálová, Hana. 2006b. "Co je E-U-R. Podrobněji k fázi uvědomění si významu informací." Kritické listy 6(23), s. 57-59.
  5. Hausenblas, Ondřej a Košťálová, Hana. 2006c. "Co je E-U-R. Podrobněji k fázi reflexe." Kritické listy 6(24), s. 67-69.
  6. Inkluzivní škola, META, o. p. s., https://inkluzivniskola.cz/ (přístup 15. 2. 2023).Inkluzivní škola. "O dvanácti měsíčkách." https://inkluzivniskola.cz/, https://inkluzivniskola.cz/o-dvanacti-mesickach (přístup 15. 2. 2023).
  7. Klus, Tomáš. Čas. https://pisnicky-akordy.cz/, https://pisnicky-akordy.cz/tomas-klus/cas (přístup 15. 2. 2023). Přejít k původnímu zdroji...
  8. Košťálová, Hana et al. 2010. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
  9. Kurzy češtiny pro cizince. "2A - Čas, domlouvání schůzky, reakce časového charakteru." https://www.cicops.cz/cz/kurzy, https://www.kurzycestinyprocizince.cz/cs/2-cas-domlouvani-schuzky-reakce-casoveho-charakteru.html (přístup 15. 2. 2023).
  10. Meredith, Kurtis S. et al. 1997. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka 1-8. Praha: Kritické myšlení, o. s.
  11. Národní pedagogický institut. 2016. Portál podpory pedagogických pracovníků vzdělávajících děti/žáky cizince. https://cizinci.npi.cz (přístup 15. 2. 2023).
  12. Národní pedagogický institut. 2023. Zkouška pro občanství. "Informace o zkoušce z českého jazyka." https://cestina-pro-cizince.cz/obcanstvi/, https://cestina-pro-cizince.cz/obcanstvi/zkouska-z-ceskeho-jazyka/informace-o-zkousce-jazyk/ (přístup 15. 2. 2023).
  13. Národní pedagogický institut. 2023. Zkouška z češtiny pro trvalý pobyt. "Mate- riály ke stažení." https://cestina-pro-cizince.cz/trvaly-pobyt/, https://cestina-pro-cizince.cz/trvaly-pobyt/a1/pro-ucitele/materialy-ke-stazeni/ (přístup 15. 2. 2023).
  14. Palečková, Jana, Tomášek, Vladislav a Basl, Josef. 2010. Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.
  15. Rešková, Ivana. 2006. Communicative Czech: Intermediate. Praha: Karolinum.
  16. Tušková, Jana Marie a Svobodová, Hana. 2018. "Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince." CASALC Review 8(1), s. 15-24.
  17. Tušková, Jana Marie. 2015. "Postupy a metody kritického myšlení - prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka." Komenský 139(33), s. 42-48.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.