Bohemica Olomucensia 2023, 15(2):122-145 | DOI: 10.5507/bo.2023.022

Integrace řečových dovedností v testování češtiny pro cizince

Vladimíra Pechová ORCID...
Výzkumné a testovací centrum, Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy v Praze, Vratislavova 29/10, 128 00 Praha 2

Integration of Language Skills in Czech Language Testing

The integration of language skills as an integral part of the everyday communication is reflected in modern methods of teaching second language. However, many high-stakes language exams still assess language skills separately. To reflect modern trends, an integrated listening-to-writing task was included in the end-of-course exams of Czech at the Institute of Language and Preparatory Studies, Charles University in Prague. Passing this exam and getting a certificate of language proficiency allow students to apply for Czech public universities and study in Czech. In this paper the content, construct and decision to include integrated task in the exam will be discussed from an experience based perspective.

Keywords: Czech Language Exams; Integration of Language Skills; Integrated Task; Listening-to-Writing Task; Level B1 and B2 of the CEFR; Rating Criteria

Zveřejněno: 30. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pechová, V. (2023). Integrace řečových dovedností v testování češtiny pro cizince. Bohemica Olomucensia15(2), 122-145. doi: 10.5507/bo.2023.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brunfaut, Tineke a Rukthong, Anchana. 2020. "Is anybody listening? The nature of second language listening in integrated listening-to-summarize tasks." Language Testing, 34(1), s. 31-53. https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/0265532219871470 (přístup: 31. 10. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  2. Council of Europe (CoE). 2001. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge.
  3. Council of Europe (CoE). 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: Companion volume. https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (přístup 31. 10. 2022).
  4. Cumming, Alister. 2013. "Assessing Integrated Writing Tasks for Academic Purposes: Promises and Perils." Language Assessment Quarterly 10(1), s. 1-8. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15434303.2011.622016 (přístup 28. 10. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  5. Gebril, Atta a Plakans, Lia. 2013. "Toward a Transparent Construct of Reading-to-Write Task: The Interface Between Dicourse Features and Proficiency." Language Assessment Quarterly 10(1), s. 9-27. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15434303.2011.642040 (přístup 29. 10. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  6. Hughes, Arthur. 2003. Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  7. Kumaravadivelu, Bala. 2003. Beyond methods: macrostrategies for language teaching. New Haven: Yale University Press.
  8. Šebestová, Simona, Najvar, Petr a Janík, Tomáš. 2011. "Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci." Pedagogická orientace 21(3), s. 322-348.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.