Bohemica Olomucensia 2018, 10(2):74-89 | DOI: 10.5507/bo.2018.023

Ve světě, z něhož nelze než unikat. Parametry reality v raných prózách Václava Kahudy

Jakub Vaníček
Katedra bohemistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Keywords: contemporary czech literature, possible world, mimesis, modal realism, subversion

In a world from which you cannot escape. Parameters of Reality in early proses by Václav Kahuda

Václav Kahuda's proses have been published continuously since 1992 when the author debuted with the short story called Příběh o baziliškovi. This study is dedicated to the first three Kahuda's proses, Příběh, Veselá bída, and Exhumace. The author's focus is on the possibilities of depiction of the world and one of the basic tendencies for these works: the principle of pleasure, its development and satisfaction. This figuration in Kahuda's works leads to the emergence of a world in which it is not possible to live with dignity, and whose boundaries must be overcome by various ways. In addition to the thematic analysis, which shows how deeply this principle is embedded in the construction of Kahuda's works, the author of the study also focuses on the language means through which Kahuda tries to invent a specific jargon of pleasure. It shows to which extent this language is a practice that violates established cultural standards.

Published: June 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vaníček, J. (2018). In a world from which you cannot escape. Parameters of Reality in early proses by Václav Kahuda. Bohemica Olomucensia10(2), 74-89. doi: 10.5507/bo.2018.023
Download citation

References

  1. KAHUDA, Václav. (1992). "Ó páprlapá...: Rozhovor s Václavem Kahudou"; Iniciály 3, č. 28, s. 33
  2. KAHUDA, Václav. (1997). "Na realitu nemá nikdo patent"; Tvar 8, č. 18, s. 8-9
  3. KAHUDA, Václav. (2001). Houština (2. vydání. Brno: Nakladatelství Petrov)
  4. KAHUDA, Václav. (2014a). Příběh o baziliškovi (3. vydání. Hradec Králové: Paper Jam)
  5. KAHUDA, Václav. (2014b). Vítr tma přítomnost (Brno: Druhé město)
  6. KAHUDA, Václav. (2015a). Veselá bída (2. vydání. Hradec Králové: Paper Jam)
  7. KAHUDA, Václav. (2015b). Exhumace (2. vydání. Hradec Králové: Paper Jam)
  8. KAHUDA, Václav. (2017a). Bytost (Brno: Druhé město)
  9. KAHUDA, Václav. (2017b). Technologie dubnového večera (2. vydání. Hradec Králové: Paper Jam)
  10. BARTHES, Roland. (2006). "Efekt reálného"; Aluze 10, č. 3, s. 78-81
  11. FOUCAULT, Michel. (2003). Myšlení vnějšku (Praha: Hermann & synové)
  12. HAMAN, Aleš. (2001). "Fikce a imaginace v prózách devadesátých let"; Tvar 12, č. 17, s. 6-7
  13. HAMAN, Aleš. (2002). "Barokní fenomén v české próze posledního desetiletí"; Tvar 13, č. 18, s. 4-5
  14. JANÁČEK, Pavel. (1993). "Chladné rozkoše české prózy: Poznámka na okraj jedné Kahudovy a jedné Křesadlovy epizody"; Iniciály 4, č. 33, s. 47-48
  15. NOVOTNÝ, Vladimír. (1997). "Kahudovy kruté kratochvíle"; Tvar 8, č. 10, s. 20
  16. OSVALD, David. (2009). Hrdinové "hrabalovské linie" v prózách Emila Hakla, Václava Kahudy a Petra Šabacha. Nepublikovaná diplomová práce (Brno: Masarykova univerzita)
  17. PECHLIVANOS, Miltos, ed. et al. (1999). Úvod do literární vědy. Přel. Miroslav Petříček (Praha: Herrmann & synové)
  18. STUDENÝ, Jiří. (1993). "Magická moc zla"; Iniciály 4, č. 36, s. 67-69
  19. ŠIDÁK, Pavel. (2013). Úvod do studia genologie. Teorie literárního žánru a žánrová krajina (Praha: Akropolis)
  20. ŠIMÁK, Petr. (2011). "Václav Kahuda - domestikace zdivočelého vypravěče"; Revolver Revue 26, č. 83, s. 226-230
  21. ŠVANDA, Pavel. (1997). "Řeč o lidské bídě"; Literární noviny 8, č. 28, s. 11

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.