Bohemica Olomucensia 2021, 13(2):166-184 | DOI: 10.5507/bo.2021.027

Neverbální komunikace u dítěte s Downovým syndromem v raném věku

Kamila Homolková
Ústav jazyků a komunikace neslyšících, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1

NONVERBAL COMMUNICATION OF A CHILD WITH DOWN SYNDROME IN THE EARLY AGE

This article examines the significant role of nonverbal communication in typically developing children and children with Down syndrome as well. The speech development in this part of population is delayed and because of that it is powerful to use the methods of augmentative or alternative communication with them, e.g. the sign systems. Thanks to this the children are able to achieve the communication success earlier, moreover motor skills and cognitive functions are positively developed. One part of this article is a case study of a nonverbal communication of a boy with Down syndrome and his specific means of communication are introduced.

Keywords: alternative and augmentative communication, Down syndrome, intellectual disability, nonverbal communication

Zveřejněno: 1. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Homolková, K. (2021). Neverbální komunikace u dítěte s Downovým syndromem v raném věku. Bohemica Olomucensia13(2), 166-184. doi: 10.5507/bo.2021.027
Stáhnout citaci

Reference

  1. ACREDOLO, Linda - GOODWYN, Susan (2002). How to talk with your baby before your baby can talk (New York: McGraw-Hill Education)
  2. BENDOVÁ, Petra (2013). Alternativní a augmentativní komunikace 1 (Olomouc: Univerzita Palackého)
  3. JANOVCOVÁ, Zora (2003). Alternativní a augmentativní komunikace (Brno: PdF MU)
  4. KADERKA, Petr (2017). "Multimodální komunikace"; in Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny [on-line]; https://www.czechency.org/slovnik/MULTIMODÁLNÍ KOMUNIKACE
  5. KAPALKOVÁ, Svetlana (2008). "Gestá v kontexte raného vývinu detí"; in Daniela Slančová (ed.), Štúdie o detskej reči (Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity), s. 169-211
  6. KAPALKOVÁ, Svetlana (2017). Gestá v detskom jazyku [habilitačná práca] (Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Filozofická fakulta, Katedra slovenského jazyka)
  7. KESSELOVÁ, Jana - SLANČOVÁ, Daniela (2006). "K vzťahu sémantických kategórií, pragmatických funkcií a priemernej dĺžky výpovede v ranej ontogenéze reči dieťaťa"; Studia Slovaca. Zborník vedeckých prác členov Katedry slovenského jazyka a literatúry (Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Pedagogická fakulta), s. 26-33
  8. KUBOVÁ, Libuše (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí (Praha: TECH-MARKET)
  9. LEHEČKOVÁ, Eva - JEHLIČKA, Jakub (2018). "Multimodální konstrukce: jazyk a gestikulace jako vtělená kognice"; Studie z aplikované lingvistiky 9, č. 2, s. 89-103
  10. LECHTA, Viktor (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí (Praha: Portál)
  11. MAŠTALÍŘ, Jaromír - PASTIERIKOVÁ, Lucia (2018). Alternativní a augmentativní komunikace (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci)
  12. MUKAŘOVSKÝ, Jan (2000). "Záměrnost a nezáměrnost v umění"; in Jan Mukařovský, Studie 1 (Brno: Host), s. 355-388
  13. ÖZÇALIŞKAN, Seyda - GOLDIN-MEADOW (2005). "Gesture is at the cutting edgeof early language development"; Cognition, 96, B101-B113 Přejít k původnímu zdroji...
  14. ÖZÇALIŞKAN, Seyda (2017). "Early gesture provides a helping hand to spoken vocabulary development for children with autism, Down syndrome and typical development"; Journal of Cognition and Development 18, č. 3, s. 325-337 Přejít k původnímu zdroji...
  15. SELIKOWITZ, Mark (2011). Downův syndrom (Praha: Portál)
  16. SLANČOVÁ, Daniela (2008). "Pragmatické funkcie vo vývine rečovej činnosti"; in Daniela Slančová, Štúdie o detskej reči (Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity), s. 67-120
  17. ŠAROUNOVÁ, Jana (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace (Praha: Portál)
  18. WILKEN, Etta (2018). Unterstützte Kommunikation (Stuttgart: Kohlhammer Verlag)
  19. The CHAT Transcription format; talkbank.org, https://talkbank.org/manuals/CHAT.pdf [přístup 5. 12. 2021]
  20. Deutsches Down-Syndrom Infocenter; ds-infocenter.de, https://www.ds-infocenter.de/html/guk.html [přístup 5. 12. 2021]
  21. SPC pro děti s vadami řeči; alternativnikomunikace.cz, www.alternativnikomunikace.cz [přístup 5. 12. 2021]

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.