Bohemica Olomucensia 2022, 14(2):56-72 | DOI: 10.5507/bo.2022.020

Sloveso a jeho role ve vnímání české větné struktury

Božena Bednaříková, Monika Pitnerová
Dept. of Czech Studies, Faculty of Arts, Palacký University, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc

Článek je založen na případové studii, jež byla provedena u skupiny studentů češtiny v bakalářském studijním programu, kteří dosud neabsolvovali kurz morfologie a syntaxe češtiny. Metodou analýzy krátkého textu a dotazníkového šetření je sledováno jejich vnímání struktury věty, konkrétně schopnost odvodit, které formální prostředky vyplývají přímo ze struktury věty, a které naopak představují odraz skutečnosti. Podstatou výzkumných otázek není testování znalostí morfologie či syntaxe, ale právě míra vnímání struktury věty, a tím i samotných slovních druhů.

Klíčová slova: případová studie, morfologie, syntax, struktura věty, slovní druh

The verb and its role in the perception of the Czech sentence structure

Zveřejněno: 1. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bednaříková, B., & Pitnerová, M. (2022). Sloveso a jeho role ve vnímání české větné struktury. Bohemica Olomucensia14(2), 56-72. doi: 10.5507/bo.2022.020
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARONOFF, Mark - FUDEMAN, Kirsten (2011). What is morphology? (Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons)
  2. BEDNAŘÍKOVÁ, Božena (2017). Slovo a jeho struktura (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci)
  3. BEDNAŘÍKOVÁ, Božena (2020). "Jak funguje česká věta a jak to poznat"; in Karel Šebesta - Milan Hrdlička (eds.): Čeština jako cizí jazyk na Dálném Východě. (Praha: Univerzita Karlova), pp. 169-178
  4. DANEŠ, František - KOMÁREK, Miroslav (1975). "Teoretické základy synchronní mluvnice spisovné češtiny"; Slovo a slovesnost 36, pp. 18-46
  5. DANEŠ, František - GREPL, Zdeněk - HLAVSA, Miroslav (1987). Mluvnice češtiny 3: Skladba (Praha: Academia)
  6. HASPELMATH, Martin - SIMS, Andrea (2013). Understanding morphology (New York: Routledge) Přejít k původnímu zdroji...
  7. CHVÁL, Martin - ŠMEJKALOVÁ, Martina (2018). "Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.-9. ročníků základních škol"; Studia paedagogica 23, no. 1, pp. 105-134 Přejít k původnímu zdroji...
  8. ŠEBESTA, Karel - HRDLIČKA, Milan (eds.) (2020). Čeština jako cizí jazyk na Dálném Východě (Praha: Univerzita Karlova)
  9. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav (2014). "Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi"; Pedagogická orientace 24, no. 1, https://journals.muni.cz/pedor/article/view/604 [access 2nd July 2022] Přejít k původnímu zdroji...
  10. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav (2020). "Prekonceptuální výbava dítěte-rodilého mluvčího při výuce základů syntaxe: problematika tzv. základní skladební dvojice"; O dieťati, jazyku, literatúre 8, no. 2, pp. 8-21

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.